Sökning: "Literacy utveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 170 uppsatser innehållade orden Literacy utveckling.
11. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER
12. Learning by Gaming : Design and Evaluation of a Serious Game to Increase Energy Literacy
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This study explores the design and effectiveness of a serious board game aimed at promoting energy literacy in the context of residential energy consumption. With electricity consumption and energy conservation being highly relevant and pressing topics today, there is a growing need to address the lack of knowledge and awareness surrounding household energy consumption. LÄS MER
13. Using an Online Learning Tool to Increase Digital Literacy in Rural Areas of Mozambique : A Minor Field Study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This thesis examines the possibility of increasing digital literacy in the rural communities of Mozambique through the implementation of a digital learning tool. The study was conducted in collaboration with the non-profit organization Project Vita with the aim of creating higher living standards for the people of Mozambique. LÄS MER
14. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER
15. Let ́s make it appen - med Skrivguiden : Är appen bättre än lappen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I Läroplanen för förskolan framgår det att det är förskollärarens ansvar att se till att barn får använda digitala verktyg på sätt som stimulerar barns utveckling och lärande. Trots det fortgår debatter om fysiska artefakter i förskolans verksamhet. LÄS MER