Sökning: "MDH Åsa"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden MDH Åsa.

  1. 1. Tillgängliga lärmiljöer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kersti Lundqvist; Åsa Alsén; [2023]
    Nyckelord :grundskola; inkludering; lärmiljöer; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Examensförordningen förtydligar att speciallärare har en viktig roll då det gäller att arbeta förebyggande och främjande med tidiga insatser på organisation-, grupp- och individnivå. Lärmiljöer innebär i praktiken den arbetsmiljö där elevers lärande sker. LÄS MER

  2. 2. En studie om hur speciallärare beskriver sitt arbete med att främja matematikutveckling i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Nyström; Åsa Mattiasson; [2023]
    Nyckelord :främjande insatser; hinder; identifiering; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om de erfarenheter som speciallärare undervisande i årskurs 4–9 har av att kartlägga, identifiera hinder och erbjuda stödjande insatser som främjar elevers matematikutveckling. Semistrukturerade intervjuer tillämpades och 12 speciallärare i matematik deltog. LÄS MER

  3. 3. Att vårda personer med demenssjukdom: En litteraturöversikt av sjuksköterskors erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Åsa Olsson; Malin Lagerlöf; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : En intervjustudie med 11 assistenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i hur de som arbetar närmast barnet med intellektuell funktionsnedsättning, assistenterna, definierar delaktighet, vilka faktorer de ser främjar delaktighet och vilka hinder de ser för delaktighet i den reguljära förskolans verksamhet för dessa barn samt vilken betydelse assistenten har för barnets grad av delaktighet, då det behövs mer forskning inom detta område. En kvalitativ ansats har antagits och data har samlats ingenom 11 semistrukturerade intervjuer med assistenter som arbetar med barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om elevers delaktighet i den anpassade grundskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Hjerpe; Åsa Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; delaktighet; inkludering och lärare;

    Sammanfattning : Elevers rätt till delaktighet finns beskrivet i flera av skolans styrdokument. Lärares syn och tolkning av hur delaktighet och inkludering ska fungera i skolans dagliga arbete skiljer sig åt. LÄS MER