Sökning: "Marie Bruce"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Marie Bruce.

  1. 1. Pedagogers upplevelser och synsätt gällande språkutvecklande arbete för elever i språklig sårbarhet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Lindberg; Josefine Hult; [2019]
    Nyckelord :Relationellt perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Språkinriktad undervisning; Språklig sårbarhet; Språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen Lgr 11 (Skolverket, 2011) och skollagen (SFS, 2010:800) är skolans uppdrag att förbereda eleverna för att leva och verka i samhället. Genom vår studie bidrar vi med att belysa vikten av att elever ges förutsättningar att utveckla en språklig och kommunikativ kompetens. LÄS MER

  2. 2. Undervisning på förstärkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Wisti; [2011]
    Nyckelord :didaktisk anpassning; förstärkta gymnasieprogram; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik; scaffolding; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Titel: Undervisning på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning(Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders – Eight Pedagogues’ voices about Didactic Adaptation)Författare: Karin WistiTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå (15hp)Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie LeijonProgram: Specialpedagogprogrammet vid Malmö HögskolaDatum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie är ett försök att fånga in och beskriva de diskurser som råder bland lärare som undervisar på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstå pedagogernas förhållningssätt och den rådande diskursen på fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förståelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ges möjlighet att prestera utifrån faktisk förmåga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. LÄS MER

  3. 3. Språksvårigheter vid AD/HD Kan Svenska CCC precisera pragmatiska svårigheter som konstaterats hos barn med AD/HD?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Marie Hallberg; Jessica Palm; [2003]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Språk- och talproblem är vanligt förekommande hos barn med neuropsykiatriska problem. Den vanligaste psykiatriska diagnosen för barn med språkstörning är AD/HD. Både klinisk erfarenhet och forskningslitteratur ger flera exempel på att språkliga problem vid AD/HD till största delen befinner sig inom det pragmatiska området. LÄS MER