Sökning: "Matematisering"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Matematisering.

  1. 1. Modellering med differentialekvationer : Synliggörandet av olika delprocesser i matematisk modellering i kursplaner för blivande gymnasielärare i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Behar Rexhaj; Daniel Teklu; [2022]
    Nyckelord :mathematical modelling; atomistic approach; holistic approach; differential equations; upper secondary teachers’ programme; curriculum; document analysis; matematisk modellering; atomistiskt förhållningssätt; holistiskt förhållningssätt; differentialekvationer; ämneslärarprogram; kursplan; dokumentanalys;

    Sammanfattning : Inom matematikdidaktik beskrivs matematisk modellering som en process bestående av olika delprocesser. Forskare inom området menar att ett holistiskt förhållningssätt behövs i undervisningen för att alla delprocesser i modelleringsprocessen ska kunna utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Hur många pizzor äts i Sverige varje år? : En studie om gymnasieelevers arbete i matematisk modellering med hjälp av Fermiproblem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ola Persson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelevers deltagande i modelleringsprocessen ser ut när de genomför grupparbete med Fermiproblem. Detta har undersökts genom att nio elever uppdelade i tre grupper blivit filmade då de löst ett Fermiproblem, en inspelning som därefter transkriberats och kodats utifrån vilket modelleringssteg eleverna arbetat på. LÄS MER

  3. 3. Lärares frågor i matematikklassrummet

    Master-uppsats,

    Författare :Christina Skodras; [2017-09-20]
    Nyckelord :Frågor; Matematikdiskussion; Matematisering; Serier; sammanlänkade uppgifter; Contexts for learning mathematics; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fyra lärares bidrag i helklassinteraktion för att ta reda på vilka möjligheter till matematiserande som skapas av de frågor läraren ställer när de undervisar i matematik. Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt där samverkan mellan det sociala och psykologiska perspektivet har en central roll i hur lärares frågor och svar hanteras i analysen. LÄS MER

  4. 4. Schack i förskolan : En ingång till matematik via schack

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jose Egana; Rungnapha Singpol; [2016]
    Nyckelord :Matematiserande; matematik; undervisning i förskolan; schack;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning inspirerad av aktionsforskning. Vi har använt oss av schack som ett verktyg i förskolan som en ingång till undervisning i matematik och för att synliggöra barns matematiserande. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares förhållningssätt till matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Johansson; Marie Neureuther; [2016]
    Nyckelord :förskola; matematik och Bishops aktiviteter;

    Sammanfattning : Flera nationella utredningar visar att elevernas kunskap har försämrats generellt sett när det gäller matematik. Skolverket (2003) skriver att intresset för ämnet i skolan har minskat under den senaste tioårsperiod, samt att de mätbara ämneskunskaperna sjunker. LÄS MER