Sökning: "Matinköp"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Matinköp.

  1. 1. Faktorer som har ett samband med vuxna personers användning av förenklade livsmedelsmärkningar : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Amanda Cassel Pegelow; [2023]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; Livsmedelsmärkning; Matinköp; Matval; Nutritionsmärkning.;

    Sammanfattning : Förenklade livsmedelsmärkningar är till för att hjälpa individer att hitta hälsosammare matprodukter, men det är oklart i vilken utsträckning dessa märkningar används och vad som påverkar användningen av dem. Detta är viktigt att förstå då den globala prevalensen av övervikt ökar stadigt och ett sätt att motverka detta är att främja god kosthållning. LÄS MER

  2. 2. Minska matsvinn i privathushåll : Utformning av ett grafiskt kampanjkoncept

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sara Lovisa Lagman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matsvinn är ett stort miljöproblem och forskning visar på att den största delen av matsvinnet uppstår i hushållen, både i Sverige och globalt. Som konsumenter är vi den sista delen i livsmedelskedjan vilket innebär att vi har ett stort ansvar att ta tillvara på maten som har producerats och transporterats i många led innan den slutligen hamnar i vårt kylskåp och på vår tallrik. LÄS MER

  3. 3. Köp av livsmedel på nätet: En studie om adoptionsprocessen och impulsköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karim Ben Hadj Rebai; Sebastian Frykberg; [2022]
    Nyckelord :Promotion; Consumer behavior; Impulse buying behavior; Adoption process; Situational factors; Grocery shopping online; Promotion; Konsumentbeteende; Impulsköpbeteende; Adoptionsprocessen; Situationsfaktorer; Matinköp online;

    Sammanfattning : Introduction – Shopping groceries online has had an explosive growth in relation with Covid-19 pandemic, where consumers have been restricted and has had to re-prioritize how and where they shop, which has forced new habits and consumer behaviors. Grocery stores are constantly trying to influence consumers’ buying behaviors through a number of different promotional tools to get a response from consumers. LÄS MER

  4. 4. ”Man blir inte lika sugen när man ser en bild av ett livsmedel. Det är inte så att det vattnas i munnen direkt” : En kvalitativ intervjustudie om erfarenheter av onlinehandel av mat under Covid-19 pandemin

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Cecilia Ålhed; [2021]
    Nyckelord :onlinehandel; Covid-19; mathandel; matval; livsmedelsval online;

    Sammanfattning : Bakgrund I mars 2020 konstaterades att världen drabbats av en pandemi orsakad av SARS-CoV-2, vilket namngavs Covid-19. Många länder stängde ner och i Sverige uppmanades befolkningen att undvika sociala kontakter, jobba hemifrån och att inte vistas i butiker och köpcentrum i onödan. LÄS MER

  5. 5. Presentation av mer klimatsmarta alternativ för livsmedelsprodukter : Design och utvärdering av ett scannerbaserat system

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Eckernäs; Ella Klara Westerlund; [2020]
    Nyckelord :Hållbar matkonsumtion; Livsmedels klimatavtryck; Digital beteendeförändring; ;

    Sammanfattning : Av den genomsnittlige svenskens klimatavtryck utgörs 25% av livsmedelskonsumtion. Alla livsmedel är dock inte likvärdiga i sitt avtryck. Det finns därför utrymme för en mer hållbar konsumtion genom val av livsmedel. LÄS MER