Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Att berätta om klimatet är min viktigaste uppgift" : En kvalitativ intervjustudie om klimatjournalistik, nyhetsvärdering och uppmärksamhetscykler

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Lindblom Pääjärvi; [2023]
    Nyckelord :Klimat; miljö; nyhetsvärdering; uppmärksamhetscykler; dagordningsbyggande;

    Sammanfattning : Klimatfrågans plats i folks medvetande avgörs till stor del av hur mycket plats den får på mediernas agenda. Den mediala agendan i sin tur formas av journalistiska nyhetsvärderingar. LÄS MER

  2. 2. Sociala rörelsers medieframställning- En studie av European Social Forums gestaltning i den mediala offentligheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Mortazavi; [2009]
    Nyckelord :Sociala Rörelser; European Social Forum; Nationell press; Lokal press; Demokrati; Dagordningsmakt; Medielogiken; Medieintern kommunikation; Mediegestaltning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i det komplexa och invecklade förhållandet mellan sociala rörelser och medier. Medan medierna är en del av det etablerade samhället är de sociala rörelserna politiska aktörer som önskar utrymme i medierna för att deklarera politiska strategier och på så vis nå fram till mottagarna och senare bilda opinion. LÄS MER

  3. 3. Mediebilder av två organisationer i relation till"news management"

    M1-uppsats, Institutionen för kommunikation och design

    Författare :Laila Romu; Eva Wiktorsson; [2009]
    Nyckelord :image; innehållsanalys; mediebild; news management; propaganda; retorik; semiotik; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning I organisationers kommunikation är massmedier en av flera viktiga kanaler för att nå ut till människor. En organisations image, den bild som människor skapar sig av en organisation, kommer i många fall från medierna. Men att få tillgång till publicitet i medierna är inte självklart. LÄS MER