Sökning: "Nestor"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade ordet Nestor.

  1. 11. Proche ou lointain : La domestication ou l’étrangéisation comme stratégie dans la traduction en suédois d’un texte écrit en Centrafrique

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Emelie Nestor; [2022]
    Nyckelord :translation studies; domestication; foreignization; transediting; hybrid texts; academic texts; African French; études de traduction; domestication; étrangéisation; transédition; textes hybrides; textes académiques; français d Afrique;

    Sammanfattning : This study examines the strategies used in the translation from French to Swedish of an academic text written in the Central African Republic. It focuses on the two opposing translation strategies of domestication and foreignization as described by Venuti (2017) and investigates whether Venuti’s theory about foreignization as a way of resisting racism and imperialism is applicable to translations beyond the literary field. LÄS MER

  2. 12. Kreativ eskapism : Kreativt skapande som ett sätt att hantera psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Therese Nestor; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Business Intelligence & Analytics som stöd i strategiska beslutsprocesser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Abrahamsson; Nestor Stensson; [2021-09-13]
    Nyckelord :Business Intelligence Analytics; BI A; beslutsfattande; strategiska beslutsprocesser; strategiska beslut; digitalisering; ekonomistyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problem: Digitaliseringen bidrar till ekonomistyrningen genom nya möjligheter att samla in och använda data. Beslutsfattande är en viktig del av ekonomistyrningen och är ett område där nya digitala teknologier som Business Intelligence & Analytics (BI&A) skapar förutsättningar att fatta bättre strategiska beslut. LÄS MER

  4. 14. Är du reklamblind? : En kvalitativ studie om ungdomars reklamkunnighet och hur det påverkar deras förhållningssätt till marknadsföring på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emmie Nestor; Adelia Pennisi; [2021]
    Nyckelord :Dold marknadsföring; TikTok; strategier; influencer marketing; receptionsforskning; medie- och informationskunnighet;

    Sammanfattning : The social media app TikTok has recently grown enormously worldwide, especially among young people. The purpose of this study is therefore to investigate seven high school students' knowledge regarding advertising literacy between the ages of 17-18, and how it affects their approach to advertising on TikTok. LÄS MER

  5. 15. Design and Evaluation of a Sustainable Energy System for AETCR Llanogrande, Colombia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :CAROLINE ALGARP; HANNA SIMSON; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : After many years of conflicts and civil wars between the guerilla group called FARC and the government of Colombia, a peace agreement was signed in 2016. The peace agreement included six cornerstones, and in this study the third one was in focus. LÄS MER