Sökning: "Newton’s third law"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Newton’s third law.

  1. 1. Kraft och rörelse : En interventionsstudie om hur variationsmönster kan användas för att utveckla elevers förståelse för Newtons tredje lag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Holmbom; [2020]
    Nyckelord :kraft; rörelse; Newtons tredje lag; variationsteorin; learning study; åk 4–6;

    Sammanfattning : This thesis is further based on a literature study, in which I took part, where research on difficulties in understanding Newton's third law was compared. In order to investigate how physics teaching on this subject can be designed with a variation theory perspective, an intervention study inspired by a learning study was conducted. LÄS MER

  2. 2. Newton, vi har ett problem : En litteraturstudie om svårigheter med att förstå Newtons tredje lag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Malin Holmbom; Marcus Werneskog; [2019]
    Nyckelord :Newtons tredje lag; kraft; uppfattningar; svårigheter; förståelse;

    Sammanfattning : Ett stort antal studier har visat att samma vardagsuppfattningar om fysikfenomen är återkommande bland studenter i olika länder och på olika utbildningsnivåer. Newtons tredje lag är bland det mest utmanande att förstå i fysikens innehåll. LÄS MER

  3. 3. Rullbrädor som verktyg för att förändra elevers uppfattningar för kraft och motkraft : En interventionsstudie om hur upplevelsebaserad undervisning kan förändra mellanstadieelevers uppfattningar för kraft och motkraft

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Werneskog; [1926]
    Nyckelord :Newton’s third law; preconceptions; teaching; intervention; context; Newtons tredje lag; vardagsuppfattningar; undervisning; intervention; kontext;

    Sammanfattning : Den här interventionsstudiens syfte är att undersöka hur upplevelsebaserad undervisning med rullbrädor kan förändra elevers uppfattningar för Newtons tredje lag (N3). Tidigare studier har visat att N3 utgör en stor utmaning för elever. Vidare visar studier att elevers uppfattningar kan variera i olika kontexter. LÄS MER