Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. LÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENS

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Georgia Christov; [2021-11-04]
    Nyckelord :Lärares PDK Professionella Digitala Kompetens ; förskoleklass; TPACK; reflekterande samtal; pedagogik; digitala teknologier;

    Sammanfattning : Lärare ska stötta elevers möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens, och har därmed en central roll i utvecklingen av ett hållbart och digitaliserat samhälle. Tidigare forskning visar att lärares digitala kompetens är mer komplex än i många andra yrken. LÄS MER

  2. 2. Fjärrundervisning - Skolans verktyg för likvärdig utbildning? : En aktivitetsteoretisk analys av fjärrlärares syn på fjärrundervisning och pedagogisk digital kompetens

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Saga Stenman; [2019]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; TPACK; Kulturhistorisk aktivitetsteori; Likvärdig utbildning; Pedagogisk digital kompetens;

    Sammanfattning : Skolan idag står inför stora utmaningar i att erbjuda elever en likvärdig utbildning oavsett varman bor i Sverige. Detta avspeglas framförallt i glesbygdsskolan där det råder brist i behöriga lärare och elevunderlag, vilket som fjärrundervisning kan råda bot på. LÄS MER

  3. 3. Hur mycket får man digitalisera och när går kvalitén isär? : En kvalitativ studie om pedagogisk digital kompetens som resurs för e-lärande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :makronivå; mesonivå; mikronivå; onlineutbildning och pedagogisk digital kompetens PDK ;

    Sammanfattning : Forskaren har undersökt vilken förståelse de verksamma utbildarna har för pedagogisk digital kompetens, utifrån tre nivåer, mikro-, meso-, samt makronivå. Studien har även gett förslag på hur de verksamma utbildarna kan arbeta för att främja pedagogisk digital kompetens (PDK) ytterligare. LÄS MER

  4. 4. "Som en stor atlant full av skit" : En studie av organisatoriska förutsättningar för IKT-stött arbetsplatslärande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kent Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :Technological; pedagogical and content knowledge TPACK ; Virtual Human Resource Develepment VRHD ; Arbetsplatslärande; Digital Kompetens; Informations- och kommunikationsteknologi IKT ; Organisatoriskt lärande; Pedagogisk digital kompetens PDK ;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs hur tre verksamheter vid ett sjukhus i norra Sverige arbetar med frågor rörande hur digital teknik kan användas för att stötta, upprätthålla eller utveckla kunskaper på arbetsplatsen, samt de organisatoriska förutsättningar som finns för att upprätta och upprätthålla ett sådant arbete. Studien baserades på en intervjustudie med sex respondenter i olika utsträckning verksamma med arbetsplatslärande vid ett större sjukhus i norra Sverige, och ämnade undersöka vilka redskap och organisatoriska strukturer som finns för att förbättra och fördjupa de anställdas förutsättningar för IKT-stött arbetsplatslärande samt hur verksamheten arbetar med frågor som rör IKT-stött arbetsplatslärande i dagsläget. LÄS MER