Sökning: "mikronivå"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade ordet mikronivå.

  1. 1. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  2. 2. Främja närvaro : specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Fogelklou; Olauson Kim; [2023]
    Nyckelord :främja skolnärvaro; KASAM; salutogent perspektiv; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Fogelklou, Charlotte och Olausson, Kim (2023). Främja närvaro – Specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  4. 4. Limhamn och Dragör  : färjetrafiken och dess betydelse 

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Göran Tibblin; Gun Mårtensson W J; Truls Tykesson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För många Malmöbor var det en sorglig dag då färjetrafiken upphörde. Under nästan fyrtio år var en tur till Dragör något man gjorde för att göra inköp, strosa i de gamla gränderna, äta söndagsmiddag, ta en kvällstur för att fira någon begivenhet eller så var det starten på en bilresa. LÄS MER

  5. 5. Sekularisering - en definitionsfråga? : En kvalitativ innehållsanalys av hur läromedel framställer sekularisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :David Cohen; [2023]
    Nyckelord :sekularisering; religionsundervisning; läromedelsanalys; makronivå; mikronivå; modernisering;

    Sammanfattning : Today Sweden is one of the most secularized countries in the world and almost nowhere do so few believe that traditional religion plays a role in their lives. The purpose of this study is to investigate and analyze how secularization is portrayed in nine selected textbooks intended for middle school education and also to analyze how this result can be understood from two perspectives: secularization and modernization. LÄS MER