Sökning: "Pernilla Lagerlöf"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Pernilla Lagerlöf.

  1. 1. Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2011-04-14]
    Nyckelord :utvecklingspedagogik; förskola; inkludering; lyssningscentrerat musiklärande; explorativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har studien ett andra övergripande syfte, en metafråga: hur kan vi skapa pedagogiska situationer som ger oss tillgång till barns lyssnande på musik? Mer specifikt fokuserar studien på följande frågor: Hur svarar barnen på den pedagogiska utmaningen att redogöra för vad de hör när de lyssnar på musik? Hur kan pedagogiska situationer utformas så att forskare och även lärare får tillgång till barns lyssnande? Hur ter sig de pedagogiska praktiker som utvecklas härför i termer av inkludering och exkludering? Teori: Studien utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003). LÄS MER

  2. 2. Inte lika men unika. En analys av sociala texter om förskolebarn med etnisk minoritetsbakgrund i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2010-04-22]
    Nyckelord :interkulturalitet; förskola; diskurspsykologi; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa hur barn med etnisk minoritetsbakgrund som också är i behov av särskilt stöd, beskrivs i tal och skrift i ett mångetniskt verksamhetsområde (med betoning på förskola), samt hur verksamma pedagoger resonerar kring interkulturell pedagogik. Syftet preciseras i tre frågeställningar: 1. LÄS MER