Sökning: "Särbegåvade"

Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade ordet Särbegåvade.

  1. 21. Differentierad undervisning för att stimulera matematiskt särbegåvade elever : En studie om matematiklärares anpassningar för att tillgodose matematiskt särbegåvade elevers utveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maja Krämer; [2020]
    Nyckelord :Anpassning; differentiering; matematiska förmågor; särbegåvning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur matematiklärare i årskurs 4-6 beskriver att de anpassar sin undervisning för att ge matematiskt särbegåvade elever de förutsättningar som de behöver för att utvecklas i matematikämnet. Studien består av ostrukturerade kvalitativa intervjuer genomförda med fem verksamma lärare i matematik i årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 22. Hur lärare samtalar om särbegåvade elever : Fokusgruppsintervju ger oss vägledning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabrielle Rinkehag; [2020]
    Nyckelord :gifted children; talented pupils; various disabilities; teachers’ descriptions and conversations; särbegåvning; särskilt begåvade; gifted children; talented pupils; funktionsnedsättningar; lärares beskrivningar och samtal;

    Sammanfattning : According to the education act, all pupils have the right to develop, based on their own ability and potential, which means that the teaching needs to be adapted and differentiated to suit all pupils. Studies show that gifted children often feel mentally bad in school, feel misunderstood and in some cases become misdiagnosed with various disabilities. LÄS MER

  3. 23. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christin Nilsson; Anneli Kempi; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade; särbegåvade; elever; matematik; identifiera; förmågor; metoder; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER

  4. 24. Elever med särskild språkbegåvning: Vilka är de? Hur anpassar vi undervisningen för att bemöta deras behov?

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karine Henderup; [2020]
    Nyckelord :elever med särskild språkbegåvning; särskilt språkbegåvade; särbegåvade elever; lärare i moderna språk.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare i moderna språk har för kunskaper för att kunna identifiera, uppmärksamma och anpassa sin undervisning för att bemöta elever med särskild språkbegåvning och tillgodose deras behov.  Studiens teoretiska utgångspunkter är Sternbergs och Zhangs Pentagonal implicit teori (1998) och Renzullis The Three Ring Conception of Giftedness teori (2016). LÄS MER

  5. 25. Särbegåvade barn i förskolan : En intervjustudie om förskolepedagogers uppfattningar om särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Benjamart Appelberg; Tram Tran; [2020]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskolan; särskild begåvning; särskilt begåvade barn; begåvning; gifted children; gifted; preschool;

    Sammanfattning : Studiesyftet är att undersöka vad förskolepedagoger har för uppfattning om särbegåvning och behovet av stöd för att genomföra ett bra pedagogiskt arbete tillsammans med dessa barn. Kvalitativ studie med semistrukturerad intervju används som metod och fem förskolepedagoger intervjuades via e-post. LÄS MER