Sökning: "Särbegåvade"
Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade ordet Särbegåvade.
11. ”Öppna munnen så ska jag hälla i lite kunskap om särbegåvade elever” : En kvalitativ studie om hur lågstadielärare definierar särbegåvade elever, och beskriver och reflekterar över den egna matematikundervisningen för dessa elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to extend the knowledge regarding teachers in the primary school's early years' perception of students with special talents. Furthermore, how they describe and reflect about their mathematical teaching for these gifted students. LÄS MER
12. Matematikbegåvning i lågstadiet : Lärares kunskaper och uppfattningar om särskilt begåvade elever inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Särskilt begåvade elever utgör ungefär 5% elevpopulationen, det här är elever som kognitivt skiljer sig från resten och som behöver uppmärksammas för att inkluderas i undervisningen. Studiens bakgrund presenterar innebörden av begreppet särbegåvning samt hur det visar sig inom matematikämnet, det dras även gränser mellan särbegåvade och högpresterande elever. LÄS MER
13. Undervisning av högpresterande och särbegåvade elever i matematik : En studie i skolans yngre åldrar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien fokuserar och belyser vilka kunskaper och erfarenheter lågstadielärare besitter för att undervisa högpresterande elever respektive särbegåvade elever i matematikklassrummet. Den undersöker vilka erfarenheter och kunskaper lärarna har sett utifrån Shulmans sju kunskapskategorier. LÄS MER
14. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER
15. Särbegåvade elever i matematik : hur de identifieras, motiveras och stimuleras
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Begreppet begåvning förklaras och som leder vidare till förklaring av begreppet särbegåvade elever inom matematik och dess olika innebörder för att slutligen framhäva vikten av lärarens roll i undervisningen av särbegåvade elever. Vilket har klargjort vissa huvudrubriker vi funnit extra relevanta och betydande för särbegåvade elever inom matematik som studien redogör för. LÄS MER