Sökning: "SUM elever"

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden SUM elever.

  1. 16. Testbaserat lärande – för elever i SUM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nadja Engström; Eva Tavér; [2021]
    Nyckelord :Testbaserat lärande TBL ; särskilt undervisningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : Testbaserat lärande innebär, att eleverna genom användandet av upprepande tester, stärker inlärningseffekten genom att en process i hjärnans långtidsminne sätts i gång genom upprepad framplockning av information. Forskning har visat att detta är en mycket effektiv inlärningsmetod, då upprepad informationshämtning ökar förmågan att komma ihåg det som lärts in. LÄS MER

  2. 17. Inkludering av elever i särskilda utbildningsbehov i matematik - Hur arbetar speciallärare för att bidra till inkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Ahlstedt; Susanne Forsner; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever i SUM; Matematikundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie har varit att synliggöra hur speciallärare kan arbeta med och ge stöd till elever i Särskilt Utbildningsbehov i Matematik, elever i SUM, och hur arbetet verkar främjande för deras inkludering i matematikundervisningen. Studien har med hjälp av en kvalitativ webbenkät undersökt hur elva speciallärare med inriktning matematikutveckling beskriver att de bidrar till en inkluderande undervisning för SUM-elever på organisations-, grupp- ochindividnivå, samt vilka möjligheter och hinder, gällande detta, som de beskriver. LÄS MER

  3. 18. Grundläggande taluppfattning hos elever i särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) : En studie av vilken påverkan en intervention med Vektor kan ha på SUM-elevers grundläggande taluppfattning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wintenby Malin; Alfheim Therese; [2021]
    Nyckelord :Särskilda utbildningsbehov i matematik; SUM; digitalisering; lärresurs; tidig taluppfattning;

    Sammanfattning : Early efforts in order to be able to detect and remedy mathematical difficulties are of great importance for students mathematical knowledge development. Students in need of special education in mathematics (SEM) all have the same right to, based on their ability, receive the right guidance and stimulus for optimal development. LÄS MER

  4. 19. Arbetsformer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nina Glamin; Fanny Jensen; [2021]
    Nyckelord :Dyskalkyli; generella matematiksvårigheter; inkludering; kooperativt arbete; matematiksvårigheter; specifika matematiksvårigheter; SUM; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för vilka arbetsformer som presenteras i forskning som gynnsamma för elever i matematiksvårigheter i årskurserna F-3. För att kunna besvara detta krävs inledningsvis en redogörelse för vilka olika former av matematiksvårigheter som skrivs fram i forskning som förekommande i årskurserna F-3. LÄS MER

  5. 20. Självreglerat lärande vid problemlösning för elever i särskilda utbildningsbehov i matematik - Hur kan det uppnås?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Patrik Rönnlund; [2021]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; resultatförväntning; självkontroll; självreaktion; självutvärdering; uppgiftsanalys.;

    Sammanfattning : Problemlösningsbaserad undervisning där elever ges utrymme att konstruera egna lösningar och upptäcka matematiska samband har i tidigare forskning visat sig gynnsam för utveckling av elevers matematiska förmågor. Sådan undervisning ställer krav på att eleverna ska kunna planera, genomföra, kontrollera och reflektera över processen. LÄS MER