Sökning: "Sjuksköterska-patient relationer"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden Sjuksköterska-patient relationer.
16. En begreppsanalys om bemötande inom hälso- och sjukvård
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Inom hälso- och sjukvården sker en mängd möten mellan personal och människor i de mest varierande situationer. Som sjuksköterska ska du enligt lagar och föreskrifter besitta kunskap och förmåga att utveckla goda relationer till patienter, närstående och personal. Detta kräver ett medvetet och ett professionellt bemötande. LÄS MER
17. Sjuksköterskors möjligheter och svårigheter vid palliativ vård.
M1-uppsats, Akademin för hälsa och arbetslivSammanfattning : Som sjuksköterska inom hälso- och sjukvården är mötet med palliativa patienter vanligt. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors möjligheter samt svårigheter i mötet med palliativa patienter i hemsjukvård, på hospice samt på sjukhus. LÄS MER
18. Hur upplever sjuksköterskor vårdmöten med patienter från annan kulturell bakgrund : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och naturSammanfattning : BAKGRUND: Sverige har de senaste decennierna blivit ett multikulturellt samhälle. En god kommunikation är en viktig aspekt i omvårdnaden. Om patienten och sjuksköterska inte kan kommunicera med varandra, leder det till onödigt lidande för patienten och en påfrestande situation för sjuksköterskan. LÄS MER
19. Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSammanfattning : Introduktion: Kommunikation betyder att göra något tillsammans, ha förbindelse med eller göra någon annan delaktig i något. Kommunikation kan ha som mål att reducera ovisshet, utveckla relationer samt att ge patient och närstående en rörelseinriktning. En del av kommunikationen sker på icke-verbal väg. LÄS MER
20. Betydelsen av sjuksköterskans lyhördhet i patientmötet
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Antalet ansvarsärenden till Socialstyrelsen från patienter ökar och flertalet anmälningar påtalar upplevd brist av kommunikation, rutiner och kompetens inom svensk hälso- och sjukvård. Samband mellan patienttillfredsställelse och vårdgivarens lyhördhet för den enskildes behov är betydelsefullt. LÄS MER