Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Nils Holgerssons mänskliga resa genom Sverige : En undersökning av antropocentriska och ekocentriska drag i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Olivia Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige; Ekokritik; Barnlitteratur; Antropocentrism; Ekocentrism; Djurstudier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra underliggande ekokritiska teman i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och att undersöka människans relation till naturen med hjälp av verket. Uppsatsen använder sig av teori från ekokritik och djurstudier och undersöker frågeställningar grundade efter dessa fält, nämligen: hur gestaltas naturen i Nils Holgersson, hur gestaltas människorna i Nils Holgersson, hur gestaltas djuren i Nils Holgersson och hur gestaltas relationerna mellan människa, djur och natur? För att besvara syftet och frågeställningarna utför jag en tematisk läsning av verket och analyserar den med hjälp av ekokritiska begrepp och termer samt tidigare forskning kopplat till både Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och ekokritik. LÄS MER

  2. 2. Distansarbete under covid-19 : - effekter på anställdas upplevda ensamhet, försämrat samarbete, inre motivation och prestation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Sofie Sandén Birgersson; Cecilia Holgersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vem tjänar på utbildning : En analys av skillnader i ekonomisk avkastning på utbildning utifrån klassmässig bakgrund

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hjalmar Holgersson; [2016]
    Nyckelord :utbildningsmässig avkastning; utbildningseffekter och social mobilitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur den lönemässiga avkastningen av utbildning skiljer sig utifrån utbildningsmässig och klassmässig bakgrund. För att analysera detta gjordes multipla linjära regressionsanalyser (OLS) med data från Levnadsnivåundersökningen (LNU) 2010. LÄS MER

  4. 4. Non-cognitive skills and prestige education : An explorative study of how non-cognitive skills affect the association between social class of origin and selection into prestigious university education in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Edward Holgersson; [2016]
    Nyckelord :prestige education; educational field; non-cognitive skills; social class of origin;

    Sammanfattning : With the expansion of higher education in recent decades, exclusive academic qualifications have become the prominent way in which the status hierarchy of education is preserved. Much of the previous research explaining social class differences in educational attainment have focused on cognitive ability but largely overlooked the importance of non-cognitive skills for enrolling in more prestigious educational fields. LÄS MER

  5. 5. Det akademiska arvet : En kvantitativ studie av klasskillnader i utbildningsnivå och i skolbarns utbildningsaspirationer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anton Blanck; Edward Holgersson; [2014]
    Nyckelord :Utbildning; aspirationer; kulturellt kapital; rationella val; självförtroende; sekundära effekter;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna uppsats är intresset för varför det finns klasskillnader utbildningsnivå och i skolbarns utbildningsaspirationer i Sverige. Med utgångspunkt i Bourdieus teorier om utbildningssystemet och teorier om rationella val, samt med longitudinella data från Levnadsnivåundersökningarna, har två delsyften undersökts: (1) betydelsen av skolbarns utbildningsaspirationer, kulturella kapital och självförtroende för deltagande i högre studier, samt om klasskillnader i dessa faktorer delvis kan förklara klasskillnader i deltagande i högre studier, och (2) om klasskillnader i utbildningsaspirationer delvis kan förklaras av klasskillnader i kulturellt kapital och/eller i självförtroende, samt vilka faktorer som kan påverka utbildningsaspirationer. LÄS MER