Sökning: "Studie- och yrkesvägledare syv"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledare syv.

  1. 1. “Det är ingen som vet vad jag gör!” : En kvalitativ studie om utvärdering av studie- och yrkesvägledningsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Östergren; Elin Wide; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledarverksamhet; utvärdering; feedback; självskattning och målsättning;

    Sammanfattning : Studien undersöker problematiken kring utvärdering av studie- ochyrkesvägledarverksamhet. Syftet har varit att undersöka vilka organisatoriska ochindividuella utmaningar det kan finnas med att utvärdera vägledningsverksamhet inomgrund- och gymnasieskola. LÄS MER

  2. 2. Studie-och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En kvalitativ studie om hur studie-och yrkesvägledare och lärare på högstadiet samarbetar med bred vägledning för att utveckla elevers valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Suljovic; Daron Fatah; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan och Skolverkets allmänna råd är arbetet med studie-och yrkesvägledning hela skolans ansvar. Däremot visar ett flertal studier och granskningar att arbetet med studie-och yrkesvägledning inte är i linje med styrdokumentens intentioner. LÄS MER

  3. 3. En så kallad SYV-plan : Om organisatoriska förutsättningar för att förankra studie- och yrkesvägledning på grundskolans lågstadium

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heidi Gredvall; Rebecca Norlinder Wright; [2022]
    Nyckelord :Vid vägledning; lågstadiet; kommunal SYV-plan; organisatoriska förutsättningar; förändringsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning På grund av dagens föränderliga arbetsmarknad är det viktigt att barn bibehåller ett öppet sinne och att processen för att förbereda dem inför framtidsval inleds redan i lågstadieålder. Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning är således nödvändig. Studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar. LÄS MER

  4. 4. Vikten av prao i grundskolan. : Det kostar att inte investera i ungas valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Winberg; Josefin Krans; [2022]
    Nyckelord :Prao; samordning; samverkan; valkompetens; vid vägledning;

    Sammanfattning : Huvudmännens ansvar för organisering av prao och den vida vägledning i grundskola har förtydligats i och med att prao gjordes till obligatorium 2018. Syfte med prao och vid vägledning är att ge elever på grundskolan verktyg för att kunna göra väl underbyggda val till ett framtida studie- och yrkesliv. LÄS MER

  5. 5. Länge leve det moderna språket : En undersökning om elevers motivation och avhopp i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Pianetti; [2022]
    Nyckelord :discontinue studies; modern languages; L3 motivation;

    Sammanfattning : Moderna språk är oftast lågt prioriterade i dagens skola av både elever och av personalen, trots att mycket i samhällsutvecklingen idag pekar på att det blir en allt mer eftertraktad egenskap att kunna behärska flera språk. Lärarnas riksförbund har pååekat detta dilemma i en rapport om moderna språk som gjordes i 2016. LÄS MER