Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur gör vi läsning lättare när det är så tråkigt att läsa? : En studie om textförenkling och hur personer med dyslexi upplever texter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Niklas Mahne; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; automatisktextförenkling;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte hur automatiskt textförenkling upplevs av och hjälper högstadieelever med dyslexi. Deltagarna har fått läsa totalt fyra texter om olika ämnen uppdelat på två tillfällen där ena texten alltid varit förenklad och den andra en originaltext. LÄS MER

  2. 2. En studie om läshundars inverkan på elevers läsmotivation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Joanna Andersson; [2019-03-06]
    Nyckelord :Läshund; läsutveckling; oxytocin; motivation; djurassisterad pedagogik;

    Sammanfattning : Alla elever utvecklar inte läsförmågan trots de dagliga lässtunderna i skolan. Olika orsaker kan ligga bakom lässvårigheter och bristfällig motivation kan vara orsaken. Läshunden har kommit in som ett komplement till skolverksamheten för att öka motivationen hos lässvaga elever. LÄS MER

  3. 3. Läsattityders påverkan på elever med lässvårigheters läsutveckling : En studie om verksamma lärare och speciallärares upplevelser om elever med lässvårigheters läsattityder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Rebecca Levinsson Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Reading difficulties; motivation; reading attitudes; reading instruction; reading development; Lässvårigheter; motivation; läsattityder; läsundervisning; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare i årskurserna 1–3 upplever att elever med lässvårigheters attityder och motivation till läsning påverkar deras läsutveckling. De forskningsfrågor som besvaras är: Vad upplever informanterna att elevernas attityder och motivation påverkas av?, Hur hanterar informanterna elevernas attityder och motivation till läsning? och på vilket sätt undervisar informanterna eleverna för att utveckla deras attityder och motivation till läsning? Den teoretiska utgångspunkten som studien intog var teorier om läsutveckling baserat på forskning. LÄS MER