Sökning: "Tillväxtstrategi"
Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade ordet Tillväxtstrategi.
21. En undersökning om hur tillväxtstrategier kan tillämpas med hänsyn till hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Att börja växa som företag är svårt, inte minst inom klädindustrin där det granskas stygn för stygn av media. Under de två senaste decennierna har fler klädföretag börjat arbeta med hållbar utveckling. LÄS MER
22. Tillväxtstrategier i en förändrad marknadssituation : Strategiutveckling inom fastighetsmäklarbranschen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Fastighetsmäklarbranschen har fram till de senaste två åren konsekvent ökat i antal fastighetsmäklare varje år. Det har vuxit fram en hård konkurrens på marknaden och prognoser visar att antalet nyexaminerade fastighetsmäklare år 2014 kommer att vara högre än tidigare år. LÄS MER
23. Företagsförvärv och sammanslagning -en strategisk möjlighet eller en organisatorisk risk? En studie av företagsförvärv och sammanslagning hos svenska industriföretag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Allt fler företag gör företagsförvärv och sammanslagningar då förvärv ses som en möjlighet att uppnå tillväxt snabbare än organisk tillväxt. Samtidigt har många dagens företag misslyckat med sitt företagsförvärv och stött på drastiska konsekvenser, till och med gått i konkurs. LÄS MER
24. Hur gick det egentligen? En explorativ studie i hur man inom M&A utvärderar vad som är ett lyckat förvärv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det är svårt att hitta en artikel eller bok som behandlar förvärv utan att finna siffror som visar att uppköp av företag är en mycket riskfull tillväxtstrategi. Någonstans mellan 50 till 90 % av alla förvärv misslyckas enligt den ”allmänna uppfattningen” men vad som ligger bakom siffrorna är oftast bristfälligt redovisat. LÄS MER
25. EMV-utvecklingens effekter på mjölkproducenterna : förklaringar utifrån nyinstitutionalistisk teori
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Utvecklingen av egna märkesvaror (EMV) är i framfart i dagligvarubranschen och trenden ser ut att hålla i sig. Denna utveckling har hittills inte varit så framträdande inom just mejeribranschen. Sedan början av 2000-talet har EMV-mejeriprodukterna ökat, då mejerier har gått med på att tillverka EMV-mejeriprodukter åt dagligvaruhandeln. LÄS MER