Sökning: "Tolkningsbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Tolkningsbarhet.

  1. 1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Johansson; Kristin Braw; Malin Andersson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; likvärdighet; kvalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få en bild av hur det systematiska kvalitetsarbetet utförs på olika förskolor och hur det påverkar kvaliteten för en likvärdig förskola. Problemet som vi studerat är att det är stor tolkningsbarhet av styrdokumenten på förskolan vilket påverkar utbildningen. LÄS MER

  2. 2. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Olika förutsättningars betydelse : En studie om förskollärares ansvar och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Swärd; Hesha Sadi; [2023]
    Nyckelord :Förskolläraruppdrag; professionsansvar; verklighetschock; transformeringsarenan; realiseringsarenan och formuleringsarenan.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att beskriva, analysera och diskutera vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i realiseringen av sitt yrkesprofessionella ansvar och uppdrag. Detta både utifrån förskollärarens sätt att tolka sitt ansvar och uppdrag, hur organisatoriska förutsättningar formar ansvarsuppdraget och policydokuments påverkan på förskollärares arbete. LÄS MER

  4. 4. Explainable modeling in machine learning : A comparative study

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statistik

    Författare :Simon Stålberg; Olivia Isaksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the use of advanced machine learning models has increased, the need for explainability that these models lack concerning their prediction has increased simultaneously. The aim of this thesis is to compare different functions available in the program R regarding their ability to provide explainability for these advanced machine learning models, also commonly referred to as black-box models. LÄS MER

  5. 5. Counterfactual and Causal Analysis for AI-based Modulation and Coding Scheme Selection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kun Hao; [2023]
    Nyckelord :Explainable Artificial Intelligence; Counterfactual; Causal Analysis; Shapley Additive Explanations; Modulation and Coding Scheme; Förklarlig artificiell intelligens; kontrafaktisk analys; orsaksanalys; Shapley tillsatsförklaringar; modulerings och kodningsschema;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) has emerged as a transformative force in wireless communications, driving innovation to address the complex challenges faced by communication systems. In this context, the optimization of limited radio resources plays a crucial role, and one important aspect is the Modulation and Coding Scheme (MCS) selection. LÄS MER