Sökning: "Trivsel i gymnasiet"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden Trivsel i gymnasiet.
6. Karriärvägledning på gymnasiet - Career Counselling in upper secondary school
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med min studie var att utvärdera ett första steg i ett treårigt pilotprogram i karriärvägledning på gymnasiet. Karriärvägledningen genomfördes i två klasser på Hotell- och restaurangprogrammet. LÄS MER
7. Lärares och elevers upplevelser av elevinflytande på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; MittuniversitetetSammanfattning : Enligt läroplanen för de frivilliga skolformerna Lpf 94 skall de demokratiska principerna genomsyra all verksamhet i skolan och eleverna skall till såväl innehåll som form beredas ett verkligt inflytande över sin undervisning. Såväl forskning som återkommande enkätundersökningar som skolverket genomför visar emellertid att det råder stora brister i framför allt elevernas inflytande över innehållet. LÄS MER
8. Hälsodiplomerad gymnasieskola -Förändringen av elevers hälsa mellan åren 2004 och 2008 : En resultatutvärdering
Magister-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Studier visar att ungas upplevda- och psykiska hälsa samt deras hälsorelaterade levnadsvanor försämras med åldern. Elevers trivsel och påverkansmöjligheter i skolan minskar också med stigande ålder. Hälsofrämjande arbete i skolan kan därför vara värdefullt för att förbättra ungas hälsa. LÄS MER
9. Enkäter som värderande ögon : Utvecklingsmöjligheter för enkätanvändning i undervisning
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen; Högskolan i KalmarSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka utvecklingsmöjligheter för använ-dande av enkäter i undervisningsrelaterade sammanhang. Undersökningen har ge-nomförts med hjälp av en enkät som innehåller ett antal frågor kring användningsom-råden för enkäter och formulering av enkätfrågor till elever. LÄS MER
10. Kommunikationens betydelse för lärandet - En fältstudie hos två gymnasieklasser i årskurs ett
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur kommunikationen mellan lärare och elev ser ut, i årskurs ett på gymnasiet, utifrån en sociokulturell teori om lärande. Metoden som användes var en etnografisk fältstudie i två klassrum med två olika lärare under fem veckors tid i ämnet svenska. LÄS MER