Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "När funkar det i skolan?" : en kvalitativ studie om vad elever uppfattar vara bra stöd vid skolsvårigheter

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :students’s perspective; disability; special support; salutogenes; health enhancement; school health team; security and well-being; involvement; autonomy; belonging; meaningfulness; elevperspektiv; funktionsnedsättning; särskilt stöd; hälsofrämjande; salutogenes; elevhälsa; förväntningar; trygghet och trivsel; deltagande; autonomi; tillhörighet; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Aktuella studier visar att risken för psykisk ohälsa är större för människor som inte fullföljer gymnasiestudier. I Sverige saknar en fjärdedel av högstadieeleverna betyg i något eller flera ämnen och är därmed inte behöriga till gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Min brokiga skolväg -En studie om "frånvarande" elevers upplevelser av en skola för alla.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristin Janeling; Katarina Hart; [2014]
    Nyckelord :frånvaro; Skolvägen; möjligheter; hinder; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att utifrån en kvalitativ studie belysa hinder och möjligheter i Skolvägen hos tolv gymnasieelever med hög frånvaro, från förskoleklass till gymnasiet, samt hur dessa faktorer har påverkat elevernas närvaro i skolan. Metoden vi använt oss av har varit intervjuer utifrån begreppet Skolvägen, där vi berört elevernas erfarenheter och upplevelser av trivsel, lärare, kamrater, skolämnen, eventuella stödbehov, närvaro och gymnasieval. LÄS MER

  3. 3. Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Fredriksson; Karin Årman; [2012]
    Nyckelord :aktionsforskning; autenticitet; blogg; didaktik; digitala medier; elevinflytande; gymnasieelever; gymnasienivå; hörförståelse; IT; motivation; musik; ordinlärning; samspel; sinnen; språkdidaktik; språkinlärning; prosodi; spanska; språkundervisning; språkutveckling; språk; spanskundervisning; top-down; uttalsträning; variation i undervisning; kommunikation;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi användningen av musik som didaktiskt medel i språkundervisningen med hjälp av en blogg, samt hur musiken påverkar språkinlärningen hos gymnasieelever. Vårt syfte är att ta reda på om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra språkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och på så vis bidra till en fördjupad kunskap inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. Vad kan påverka en elev i gymnasievalet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Frida Dagsberg; Lina Greek; [2012]
    Nyckelord :Gymnasieval; Påverkan; Föräldrar; Social bakgrund; Habitus;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har behandlat problem som kan uppstå när elever på grundskolan gör sitt gymnasieval. Elever som ska välja till gymnasiet befinner sig i en brytpunkt i livet och efter som ungdomar kan uppleva det svårt att värdera olika alternativ så finns det bland annat en förväntning på att studie- och yrkesvägledaren ska ge information och vägledning som är lätt för eleverna att ta till sig och förstå. LÄS MER

  5. 5. Vad skall du bli när du blir stor? : En kvalitativ studie om ungdomars drömjobb

    Kandidat-uppsats, Avd för hälsa och kultur

    Författare :Anna Nilsson; Josefine Stjerna; [2011]
    Nyckelord :dream job; youth; future; focus group; work; drömjobb; ungdomar; framtiden; fokusgrupp; arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av vad ungdomar i västra Sverige har för drömjobb samt vilka faktorer de upplever påverkar dem att nå det. Empirin i denna kvalitativa studie har samlats in genom fem fokusgruppsintervjuer med totalt 22 deltagare. LÄS MER