Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur kan elevers kunskaper i geometri påverkas? : En Learning study- inspirerad studie om rektanglar, kvadrater och trianglar med elever i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lena Frjo; [2017]
    Nyckelord :laborativa material; laborativt arbetssätt; manipulatives; geometri och van Hielenivåerna.;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att undersöka hur undervisning med respektive utan konkret material kan påverka vad elever i årskurs 2 kan lära sig om rektanglar, kvadrater och trianglar. För att besvara ovanstående syfte har Learning Study varit en inspirationskälla för genomförandet av den här studien. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers geometrikunskaper i kursen Matematik 2b-en kvalitativ innehållsanalys av elevers kompetenser och kunskapsnivåer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Chau Van; [2016]
    Nyckelord :Förmågor; geometri; gymnasieskolan; kompetens er; kunskapsnivå; matematik 2b;

    Sammanfattning : Studien behandlar kompetenser och kunskapsnivåer hos gymnasieelever inom geometriavsnittet, matematikkurs 2b. Syftet är att undersöka i vilken utsträckning elever behärskar de matematiska kompetenserna och vilken kunskapsnivå inom avsnittet geometri elever uppnår på ett kunskapstest som konstruerats av uppgifter från nationella prov och elevernas läromedelsbok. LÄS MER

  3. 3. En learning study i geometriEn learning study i geometri : Hur elever i årskurs 2 kan lära sig förstå skillnaderna och likheterna mellan kvadrat, rektangel, romb och parallellogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Billing; Lotta Linton; [2009]
    Nyckelord :Learning study; variationsteorin; geometri; fyrhörningar; lärandeobjekt och kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att hitta de kritiska aspekterna för eleverna att lära sig särskilja fyrhörningarna, kvadrat, rektangel, romb och parallellogram. Vidare har vi undersökt hur undervisningen kan genomföras för att eleverna ska ha möjlighet att känna igen och korrekt namnge fyrhörningarna samt hur läraren kan ge eleverna möjlighet att erfara variation av vårt valda lärandeobjekt. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmatematik. Vad, hur och varför?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Nilsson; Sanna Al-Abadiy; [2007]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; matematik; undervisning; diagnos;

    Sammanfattning : BakgrundMatematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge allaelever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att bådeundervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik. LÄS MER