Sökning: "lärandeobjekt och kritiska aspekter"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden lärandeobjekt och kritiska aspekter.

  1. 1. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  2. 2. Gräs blir till mjölk : Ett experiment om elevers förståelse av naturvetenskapliga fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Wafaa Harmouche; [2023]
    Nyckelord :Photosynthesis; Grass turns into milk; ruminant animals; critical aspects; learning object; scientific processes; Fotosyntes; gräs omvandlas till mjölk; idisslande djur; kritiska aspekter; lärandeobjekt; naturvetenskapliga processer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska hur elever i årskurs 5 utvecklar naturvetenskapliga kunskaper om hur gräs omvandlas till mjölk, där särskilt fokus läggs på sambandet mellan fotosyntes och idisslande djurs matspjälkningssystem. Studiens frågeställningar var följande: Vilka naturvetenskapliga kritiska aspekter behöver elever i årskurs 5 få möjlighet att urskilja för att förstå hur gräs kan omvandlas till mjölk. LÄS MER

  3. 3. Naturorientering, variation och estetiska lärprocesser : Ett lärandemoment ur elevpersepktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; kritiska aspekter; lärandeobjekt; variation; vattnets kretslopp och tillsammanspapper.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva vad elever i årskurs 1 lär sig om vattnets kretslopp genom att utgå från ett variationsteoretiskt perspektiv och estetiska lärprocesser i no-undervisningen. För att undersöka detta genomfördes förtester, undervisning om vattnets kretslopp, en lärandeaktivitet bestående av arbete på ett tillsammanspapper samt eftertester. LÄS MER

  4. 4. Vad är klockan? : En studie kring elevers förmåga att förstå och avläsa den analoga klockan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Helen Engholm; [2022]
    Nyckelord :learning study; critical aspects; learning objects; analog clock; divisibility; sexagiesmal; lesson design; learning study; kritiska aspekter; lärandeobjekt; analoga klockan; delbarhet; sexagiesmala talbasen; lektionsdesign;

    Sammanfattning : Vilka svårigheter blir synliga när eleverna ska lära sig den analoga klockan? Genom en learning study undersöker den här studien vilka kritiska aspekter som går att urskilja. De kritiska aspekterna har definierats utifrån tidigare forskning samt genom intervjustudier med en matematiklärare i åk 4. LÄS MER

  5. 5. Hur läromedel bråkar med bråk : En läromedelsanalys inspirerad av variationsteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Alexander Bäck; [2021]
    Nyckelord :fraction; mathematics textbooks; theory of variation; learning object; patterns of variation; critical aspects; bråk; läromedel; variationsteori; lärandeobjekt; variationsmönster; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Bråk beskrivs som ett av de mest komplexa ämnesområden inom matematik. Däremot har en del läromedel tonat ner bråkens betydelse samtidigt som forskning visar att läroböcker utgör en central del av lärares matematikundervisning. LÄS MER