Sökning: "naturvetenskapliga processer"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga processer.

  1. 1. Förskollärarens uppfattningar om kemi i utemiljön : En fenomenografisk intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Jakobsen; Karolina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; Phenomenography; Förskola; Kemi; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to contribute more knowledge about preschool teacher's perceptions of the outdoor environments as an arena for children’s science learning with focus on chemistry. In the study pre-school teachers' perceptions are central to the work. A qualitative method with semi-structured interviews were applied. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER

  4. 4. Gräs blir till mjölk : Ett experiment om elevers förståelse av naturvetenskapliga fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Wafaa Harmouche; [2023]
    Nyckelord :Photosynthesis; Grass turns into milk; ruminant animals; critical aspects; learning object; scientific processes; Fotosyntes; gräs omvandlas till mjölk; idisslande djur; kritiska aspekter; lärandeobjekt; naturvetenskapliga processer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska hur elever i årskurs 5 utvecklar naturvetenskapliga kunskaper om hur gräs omvandlas till mjölk, där särskilt fokus läggs på sambandet mellan fotosyntes och idisslande djurs matspjälkningssystem. Studiens frågeställningar var följande: Vilka naturvetenskapliga kritiska aspekter behöver elever i årskurs 5 få möjlighet att urskilja för att förstå hur gräs kan omvandlas till mjölk. LÄS MER

  5. 5. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Sannum Haraldstad; [2022]
    Nyckelord :Chemical energy; children’s literature; language; pre-school; science; Barnlitteratur; förskola; kemisk energi; naturvetenskap; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER