Sökning: "VET Vocational Education and Training"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden VET Vocational Education and Training.

  1. 1. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henrietta Ludwig; [2023]
    Nyckelord :: Vocational Education and Training; VET; professional knowledge; Apprenticeship; certified plumber; HVAC and Property Maintenance Program; plumbing trade; theoretical and practical knowledge;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER

  2. 2. Snacket om gymnasiet : En diskursanalys av en högpresterande grundskola i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jack Olofsson; Joel Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Swedish labor market is in need of more manpower that possesses a skilled craft or practical trade. The popularity of the vocational education and training (VET) programs in Sweden is diminishing and if the negative trend continues there will be a shortage of 300000 workers by 2035. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiken kan göras mer relevant för elever på yrkesprogram : En litteraturstudie av matematik på gymnasiets yrkesprogram och hur matematiken kan kopplas till elevernas kommande yrke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mattias Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; Matematik på yrkesprogram; relevans; synliggöra matematik;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram i Sverige presterar sämre på nationella proven i matematik jämfört med elever på högskoleförberedande program (detta trots att matematikkurserna på yrkesprogram är anpassade till yrkesutbildningen och ofta på en lägre teoretisk nivå än på de högskoleförberedande programmen). En anledning till varför eleverna lyckas sämre kan vara att eleverna inte ser nyttan med matematiken, det vill säga att det i kurserna saknas en tydlig koppling till hur de kan använda matematiken i sitt kommande yrke. LÄS MER

  4. 4. A New Perspective into Languages for Specific Purposes (LSP) Syllabus Design : Target language learningpromoting thedevelopment of refugee employability competencies

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Alice de Fatima Capocchi Ribeiro; [2021]
    Nyckelord :Refugee labour integration; language for specific purposes; employability competencies; VET Vocational Education and Training ; syllabus design.;

    Sammanfattning : This thesis reports on a meta-analysis of the most relevant employabilitycompetencies to foster refugees’ labour integration which may be potentiallyleveraged through a target language for specific purposes (LSP)MOOCsyllabus. Italso suggests to group the thus identified employability competencies into threecategories tofurther supportLSPMOOC syllabus design and implementation. LÄS MER

  5. 5. Reimagining the purpose of vocational education and training : the perspective of ITI students in the National Capital Region of India

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management; Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Sarah Stadler; [2020]
    Nyckelord :vocational education and training; skill development; capabilities; functionings; agency; freedom; human development; industrial training institutes; India; youth; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vocational education and training (VET) is generally believed to be a tool for the promotion of youth employability ('VET for work') and economic productivity ('VET for growth'). This rather narrow understanding has been challenged by a growing number of development scholars, who argue that it fails both theoretically (to capture the complex nature of human beings), and practically (to attract a larger number of beneficiaries to VET). LÄS MER