Sökning: "Varför väljer ungdomar att dricka alkohol"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Varför väljer ungdomar att dricka alkohol.

  1. 1. Jag vill inte dricka, vad är det ni inte förstår?! : En statistisk undersökning om varför ungdomar väljer att inte dricka alkohol

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Maria Zaito; Zameena Rajpar; [2014]
    Nyckelord :Nollkonsumtion; kön; familjeband; vänner; skolmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie heter ”Jag vill inte dricka, vad är det ni inte förstår? – En statistisk undersökning om varför ungdomar väljer att inte dricka alkohol” och är skriven av Maria Zaito och Zameena Rajpar. Syftet med denna studie är att ta reda vilka valda faktorer som har en betydelse för varför ungdomar säger sig avstå helt från alkohol och om det finns någon könsskillnad i detta. LÄS MER

  2. 2. Nej, tack! Varför vissa ungdomar väljer att inte dricka alkohol : En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Henrik Olsson; [2007]
    Nyckelord :Avståndstagande från alkohol; folkhälsa; skyddande faktorer; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande litteraturstudie var att kartlägga vilka faktorer som har betydelse för att ungdomar väljer att inte dricka alkohol. Metoden som användes för studien var en litteraturstudie som byggde på tio vetenskapliga artiklar. Dessa artiklar söktes i sju databaser. LÄS MER

  3. 3. Varför väljer ungdomar att dricka alkohol och använda droger

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Veronica Hansson; Ann Ohlsson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varför väljer ungdomar att dricka alkohol och att använda droger? Det är inget nytt och det hör ungdomstiden till att experimentera och prova. Syftet med studien var att undersöka om självkänsla och sensationssökande, via attityder, är orsaker till att ungdomar i övre tonåren (18-20 år) konsumerar alkohol och använder droger samt vilka effekter som eftersöks av deltagarna och deras tillvaro, ses också som möjliga faktorer för påverkan på både konsumtion och attityd. LÄS MER