Sökning: "aktiemarknadens psykologi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden aktiemarknadens psykologi.

  1. 1. Aktiemarknadens psykologi : En studie i kapitalförvaltarens tillämpning av behavioral finance på aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Jonas Werstroh; Mattis Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Januarieffekten : En studie av anomalin utifrån klassisk ekonomisk teori och Behavioral Finance.

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Edita Hodzic; Jesper Gidvall; [2013]
    Nyckelord :finans; anomali; aktiemarknaden; OMX; marknadseffektivitet; EHM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förtroendet är en av de viktigaste förutsättningarna för en framgångsrik och likvid aktiemarknad. Stora fluktuationer på aktiemarknaden riskerar minska investerares förtroende för marknaden och dess effektivitet. LÄS MER

  3. 3. Rationalitet och psykologi i investeringsbeslut : En studie av svenska fondförvaltare

    Magister-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Anton Kramar; Magnus Wiedel; [2009]
    Nyckelord :Rationalitet; effektiva marknadshypotesen; behavioural finance; marknadsanomalier; fondförvaltare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anomalier på aktiemarknader, som bubblor och krascher, har länge legat till grund för diskussioner kring relevansen av traditionella finansiella teorier om den effektiva marknaden och investerares rationalitet. Människorna bakom aktiemarknadens köp- och säljknappar handlar inte alltid rationellt utan påverkas inför ett investeringsbeslut av rykten, information, media, analyser, tips, beslutsproblematik, prestationspress och annat. LÄS MER

  4. 4. IT-bubblan -varför blev fokuseringen på tillväxt så stor?

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kashif Piromhamed; Maria Jonsson; Annika Krus; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Tillväxtfokuseringen ändrades under IT-eran, aktieägarna, företagen och analytikerna gick från resultattillväxt till storleksmässig tillväxt. Den stora tillväxtfokuseringen gynnade både aktieägare och företagsledning, aktieägarna i form av höga aktiekurser och företagsledningen i form av nytt kapital till bolaget. LÄS MER