Sökning: "argument för idrott i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden argument för idrott i skolan.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. Summativ bedömning av rörelseförmåga inom Idrott och hälsa. Ett problematiskt uppdrag för skolan. : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Daniel Olsson; [2023]
    Nyckelord :Summativ bedömning; Betygssättning; Rörelseförmåga; Idrott och hälsa; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vilka argument det finns för respektive emot att rörelseförmåga bedöms summativt inom ämnet idrott och hälsa. Metod För att svara på syftet genomfördes en systematisk litteraturstudie där nio studier inkluderades. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. LÄS MER

  4. 4. Meningsfull idrottsundervisning : En studie av vad lärare i idrott och hälsa anser vara meningsfull undervisning samt hur de arbetar för att elever ska uppleva undervisningen som meningsfull

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Zetterström; [2020]
    Nyckelord :Mening; dimensioner av meningsfullhet; pedagoger; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Det existerar väletablerade argument för varför det är viktigt med meningsfull undervisning. Att finna en mening i det vi gör anses ofta grundläggande för att fortsätta göra det och att undervisningen är meningsfull kan därför anses värdefullt när det kommer till arbetet mot ett av idrottsämnets övergripande mål, nämligen att främja elevers lust och intresse för att fortsätta vara fysiskt aktiva. LÄS MER

  5. 5. Det nya idrottsgymnasiet? : E-sport och dess väg in i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gustaf Granlund Dyrvik; Anton Kemi; [2019]
    Nyckelord :E-sport; utveckling; studie- och yrkesvägledare; studie- och yrkesvägledning; skola.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om e-sportens väg in i den svenska skolan och hur den har implementerats som en del av idrott och hälsa specialisering. Arbetet handlar också om vad rektorer och programansvariga använder för argument när det kommer till målet med skolans profilering. LÄS MER