Sökning: "att leva som man lär"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden att leva som man lär.

  1. 11. Begreppet hälsa i undervisning. : - En studie om idrottslärares arbete med och definiering av begreppet hälsa från det centrala innehållet ur Lgr 11, årskurs 7-9.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrik Lövgren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställning Syftet med denna studie har varit att studera hur idrottslärare för årskurser 7-9 definierar begreppet hälsa och hur de sedan arbetar med begreppet i sin undervisning utifrån stoffet gällande hälsa och livsstil för ämnet idrott och hälsa ur den nya läroplanen Lgr 11. Detta utifrån mina frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 12. Gymnasieelevers miljömedvetenhet och beteende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Sofie Hansen; [2016]
    Nyckelord :Environmental awareness; Environmental knowledge; Environmental behavior; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims at surveying the environmental knowledge of students attending a high school in Malmö, Sweden. An analysis of the environmentally friendly behavior was performed where the ability and performance of waste sorting was questioned. LÄS MER

  3. 13. Demokratiska Medborgare : Att leva som man lär. Elevers deltagande och påverkan i skolan.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Edvin Ericsson; Daniel Svensson; [2016]
    Nyckelord :Det demokratiska fostransuppdraget; deliberativ undervisning; deltagardemokrati; elevinflytande; demokratiska värden; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Inom ramen för den svenska skolans arbete ingår inte enbart att ge eleverna förutsättningar att uppfylla de kunskapsmässiga kraven. Uppdraget innefattar även att förbereda dem för livet efter skolan och ge dem förutsättningar att utvecklas till demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  4. 14. En undersökning av två olika skapandeprocesser och utmaningen att hitta den rätta för sig själv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies

    Författare :Linnéa Olsson-Werme; [2016]
    Nyckelord :Möbeldesign; Carl; Malmsten; Furniture; Studies; Designmetodik; Skapandeprocess; Designprocess; Konceptuell;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete jag har analyserat två olika skapandeprocesser, en konceptuellt grundad med fokus på hur skulptören Berlinde De Bruyckere arbetar och så den vi designstudenter lär oss under våra studier på Malmstens som har sin grund i Jan Landqvist bok ”Vilda idéer och djupodlande analys, Om designmetodikens grunder”.    Målet med denna analys har varit att hitta ett arbetssätt där jag finner trygghet och självförtroende som formgivare. LÄS MER

  5. 15. Att ta sig vidare En kvalitativ studie kring erfarenheter av ångest

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sofie Radle; [2015-09-16]
    Nyckelord :ångest; hantering; strategier; återhämtning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studies syfte är att ta del av upplevelser och erfarenheter kring ångest för att utforska och analysera strategier för hantering och bidragande faktorer till återhämtning, sett från individens eget perspektiv. Studiens frågeställningar är: 1. Hur ser individen på sin ångest och dess inverkan på livet? 2. LÄS MER