Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Med hvita bälten om lifvet, röda ränder på benkläderna och kornblå Stanleyhattar med silfversnodder” : Visualitet kontra språklig konkretion i Allersreportage 1905‒2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Camilla Larsson; [2021]
    Nyckelord :Allers; Aller; Illustrerad Familj-Journal; Allers Familj-Journal; veckotidning; veckotidningar; språklig konkretion; konkretion; visualitet; visuella inslag; lexikogrammatik; lexikogrammatiska dimensioner; visuell framskjutenhet; avgränsning och sambandsskapande; konkreta substantiv; konkreta adjektiv; dynamiska verb;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida språklig konkretion i Allers 1905–2019 förändras över tid i takt med att de visuella inslagen ökar. Det studien syftar till är att utröna på vilket sätt visuella inslag och språklig konkretion i texten förändrats i förhållande till varandra. LÄS MER

  2. 2. Samspel mellan text och bild i NO-Läroböcker för årskurserna 1 - 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Lavsjö; Peter Vahlström; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; grundskolan; multimodal textanalys; läroböcker; biologi;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att öka kunskapen om samband och samspel mellan skriven text och bilder utifrån multimodala resurser i svenska NO-böcker avsedda för årskurs 1-3. Utifrån syftet formuleras tre forskningsfrågor, “vilka relationer har skriven text och bild till varandra?”, “Vilka sambandsskapande resurser används för att skapa samband mellan skriven text och bild?” samt “Vilka relationer har bild- och textelement som sammanförs med hjälp av samabandsskapande resurser?”. LÄS MER