Sökning: "barns digitala kompetens"
Visar resultat 21 - 25 av 141 uppsatser innehållade orden barns digitala kompetens.
21. Barn som konsument och producent : Förskollärares perspektiv på barns användande av lärplattan i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares perspektiv på lärplattan i förskolans verksamhet. Detta ämne är högst relevant att ta reda på mer om, eftersom den digitala teknologin är en stor del av samhället. LÄS MER
22. Det jag har lärt mig, har jag lärt mig här och det är tillsammans med barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Tidigare forskning lyfter förskolläraren och dennes betydelsefulla roll för barns möjligheter att använda och utveckla olika färdigheter i relation till digitala verktyg i förskolan. Dock finns det studier som också visar att förskollärare ifrågasätter användandet av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER
23. Shielding kids and safeguarding secrets: Examining the balance of children’s right to privacy and children’s right to protection
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats utgår från premissen att barns rätt till integritet är en del av barns rätt till deltagande online. Barnrättslagstiftning presenterar i sig ett di-lemma som rör barns rätt till delaktighet och skydd, där en rättighetsbaserad strategi anses vara det mest effektiva sättet att ta itu med dilemmat. LÄS MER
24. De Yngsta Barnens Inflytande I Relation Till Digitala Redskap : En Kvalitativ Studie Utifrån Förskollärares Perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I läroplanen för förskolan betonas starkt att barn ska ha inflytande över sin utbildning i förskolan samt att de ska utveckla adekvat digital kompetens. Min studie syftar till att bidra med kunskaper om hur förskollärare skapar möjligheter för de yngsta barnen att få inflytande i relation till digitala redskap. LÄS MER
25. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER