Sökning: "barns digitala kompetens"
Visar resultat 11 - 15 av 141 uppsatser innehållade orden barns digitala kompetens.
11. Att vara eller icke vara digitalt kompetent i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och tankar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie har sin grund ifrån den högaktuella diskussionen om digitala verktygs och digitala kompetensers vara eller icke vara i svensk förskola. Där nuvarande regering begärt att läroplanen för förskolan ska revideras och inte längre inkludera mål som syftar till att utveckla förskolebarns digitala kompetenser och nyttjande av digitala verktyg, revideringar som diskuteras i samma veva som detta examensarbete arbetas fram. LÄS MER
12. ”Hur förbereder jag mitt barn för den digitaliserade världen?” : Vårdnadshavares perspektiv på barns användning av digitala verktyg i hemmet och i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vårdnadshavares uppfattningar och förväntningar på barns användande av digitala verktyg, i hemmen och i förskolan. Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer med sju vårdnadshavare från en landsbygdskommun i Mellansverige. LÄS MER
13. Digitala verktyg i förskolan, en aspekt av likvärdighet? : En intervjustudie om förskollärares arbete med digitala verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien eftersträvar efter att få en ökad förståelse av förskollärares berättelser om arbetet med digitala verktyg samt huruvida digitala verktyg kan bidra till en likvärdig utbildning. Vårt syfte med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver och förhåller sig till digitala verktyg i förskolans undervisning och vilken betydelse detta har för barns lärande, samt hur förskollärare resonerar kring sin kompetens för att kunna bedriva undervisning med digitala verktyg. LÄS MER
14. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER
15. Förskollärares användning av digitala verktyg i planerade aktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare använder digitala verktyg i sina verksamheter för att stimulera barns lärande. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka förskollärares förhållningssätt i användningen av digitala verktyg i planerade aktiviteter. LÄS MER