Förskollärares användning av digitala verktyg i planerade aktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare använder digitala verktyg i sina verksamheter för att stimulera barns lärande. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka förskollärares förhållningssätt i användningen av digitala verktyg i planerade aktiviteter. Resultatet visar att förskollärarna använder digitala verktyg för att skapa digitala miljöer och förutsättningar att utforska tillsammans med barnen utifrån ett barnperspektiv. Studien belyser också att digitala verktyg används i undervisningen som hjälpmedel för att stimulera barns lärande och få utveckla barns digitala kompetenser för att kunna vara verksamma i sin omgivning. Studien visar att det finns utmaningar med att använda digitala verktyg i förskolan som till exempel tidsbrist och förskollärares brist på digitala kompetenser.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)