Sökning: "betyg lgr 80"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden betyg lgr 80.

  1. 1. Slöjd som ett samanhållet ämne - om slöjdlärares syn på samarbete inom ämnet / Craft as a Joint Subject - on Craftteachers View on Collaboration Within the Subject

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Holmqvist Nilsson; [2014]
    Nyckelord :engagemang; samarbete; slöjd; slöjdprocess; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur slöjdlärare arbetar med slöjd som ett sammanhållet ämne utifrån läroplanen. Ända sedan Läroplan för grundskolan (hädanefter Lgr 80, Skolöverstyrelsen, 1980), har slöjd varit ett sammanhållet ämne med ett betyg i slöjd. LÄS MER

  2. 2. Född till framgång? En kvantitativ studie om den relativa ålderseffektens betydelse inom skolämnet idrott och hälsa bland pojkar och flickor i årskurs nio

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Dan Balldin; Fredrik Petersson; [2011]
    Nyckelord :Relative age effect; RAE; grades; physical education; school;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om den relativa ålderseffekten (RAE) har någon betydelse gällande betyg i skolämnet idrott och hälsa bland pojkar och flickor. För att besvara syftet undersöker vi om det finns ett samband mellan när på året eleverna är födda och vilka betyg de har, om någon förändring har skett över tid, samt om det finns skillnader i betyg mellan könen. LÄS MER

  3. 3. Slöjdämnets identitet : om slöjdlärares syn på sitt ämne med särskilt fokus på genusaspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karolin Brass; [2011]
    Nyckelord :genus; samarbete; slöjdlärare; ämnesidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur slöjdläraren uppfattar slöjdämnets identitet och dess syfte. Genom att intervjua nio slöjdlärare och genom att ta del av statistik, har jag uppnått ytterligare ett syfte med mitt arbete, nämligen att tillföra genusaspekter och framtidsvisioner till studien. LÄS MER

  4. 4. Kunskap + Bedömning = Betyg : - En textanalytisk studie av Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Marie Rasmussen; Katrin Ragnarsson; [2005]
    Nyckelord :kunskap; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ge en historisk överblick över de svenska betygssystemen och att se på hur begreppen kunskap, betyg och bedömning diskuteras i de nationella läroplanerna. I Sverige har vi haft tre olika betygssystem; det absoluta, det relativa och dagens mål- och kunskapsrelaterade. LÄS MER