Sökning: "demokratiska processer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden demokratiska processer i förskolan.

  1. 1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  2. 2. Arbetet med barns delaktighet och inflytande : En studie om pedagogers arbete med barns delaktighet och inflytande på små- och storbarnsavdelningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Mattsson; Emma Zetterholm; [2017]
    Nyckelord :Approach; Educators work in preschool; Influence; Participation; Preschool; Preschool children; Working methods; Arbetsmetoder; Arbetssätt; Delaktighet; Inflytande; Pedagogens förhållningssätt; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med barns delaktighet och inflytande i förskolan på små- och storbarnsavdelningar. För att precisera studiens syfte har följande frågeställningar valts: Hur arbetar pedagogerna med barns delaktighet och inflytande? Skiljer sig arbetet på små- och storbarnsavdelningar? och Vilka eventuella faktorer upplever pedagogerna påverkar arbetet med barns delaktighet och inflytande? Intentionen med studien är således att synliggöra olika arbetssätt som pedagoger på små- och storbarnsavdelningar använder sig av när det kommer till barns delaktighet och inflytande, samt om det finns eventuella likheter och skillnader i arbetet. LÄS MER

  3. 3. Valstunden : En organisatorisk lösning eller en möjlighet till ökat inflytande för barn i förskolan?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Blom; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; inflytande; delaktighet; fenomenologi; observation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett resultat av mitt intresse av att undersöka valstunden på förskolan ur ett djupare perspektiv. Frågeställningen syftar till att ta reda på varför det finns någonting kallat valstund på förskolan, hur den är utformad och vad intentionen med den är. LÄS MER

  4. 4. Demokrati i praktiken : En etnografisk studie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ellinor Skaremyr; [2010]
    Nyckelord :Demokrati; Delaktighet; Inflytande; Reggio Emilias pedagogiska filosofi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur demokrati kommuniceras på Månens förskola.  Hur kommer demokrati till uttryck och på vilket sätt kommuniceras barns delaktighet och inflytande i planeringen av en fest? Uppsatsen är en kvalitativ studie med en etnografisk ansats. LÄS MER

  5. 5. ”Inte precis när som helst” : en etnografiinspirerad studie om barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mariana Andersson; Jenny Björnvad; Rebecca Olofsson Wallman; [2009]
    Nyckelord :demokrati; inflytande; delaktighet; förhållningssätt; barn och förskola;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Det är av stor vikt att arbeta med barns inflytande och meddemokratiska processer eftersom detta står tydligt i förskolansstyrdokument. Forskning visar flera positiva effekter av attinvolvera barnen i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER