Sökning: "den ideationella metafunktionen"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden den ideationella metafunktionen.
16. Våldtagen utan gärningsman : Om processtyper, förstadeltagare och agentivitet i våldtäktsdomar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : År 2009 lade Högsta Domstolen fram två prejudicerande domslut (NJA 2009 s 447 I & II) som har kommit att stärka kraven på bevisvärderingen i våldtäktsmål. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur målsägande och tilltalad kodas grammatiskt i våldtäktsdomar och att jämföra om den grammatiska kodningen skiljer sig mellan friande och fällande domslut. LÄS MER
17. Bilden av ungdomar : - en systemisk-funktionell undersökning av fyra läromedelstexter i tyska som främmande språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur bilden av ungdomar konstrueras i fyra läromedelstexter i tyska som främmande språk från 70-, 80-, 90- och 00-talet utifrån en systemisk-funktionell grammatisk analys. Dessutom belyser studien frågan om det finns någon skillnad i ungdomskonstruktionen mellan de olika läromedelstexterna. LÄS MER
18. Tre genrer i trean. En studie av flerspråkiga elevers instruerande, berättande och beskrivande texter.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den första januari 2009 fick årskurs 3 en ny läroplan där det beträffande skrivning framgår att elever ska behärska tre sorters genrer, nämligen instruerande, berättande och beskrivande. Samma vår, dvs. våren 2009, ges de första nationella proven för årskurs 3 och där prövas elevernas genrekunskaper både muntligt och skriftligt. LÄS MER
19. Så väljer eleverna att delta : En studie av multimodal kommunikation i musikundervisningen
Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att studera multimodal kommunikation under musikundervisning, det vill säga att försöka förstå möjligheter och hinder för meningsskapande i musikundervisning, genom att beskriva och analysera hur undervisning semiotiskt designas av undervisande lärare. Jag har tittat på vilka teckensystem som en lärare använder sig av för att entusiasmera eleverna till delaktighet. LÄS MER