Sökning: "differentiation and cost leadership"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden differentiation and cost leadership.

  1. 1. The Implications of Strategy in Executive Compensation Design

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Liam Claréus; Malcolm Thell; [2023]
    Nyckelord :Executive compensation design; Business strategy; Firm performance;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the relationship between executive compensation design and firm performance. With respect to the design of compensation, we consider the percentage share of executives' total remuneration that is attributed to performance-linked compensation (PLC). LÄS MER

  2. 2. Implementing a Take-back Scheme in the Swedish Fashion Industry : a Dynamic Capability Perspective

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louisa Svensson; Sara Biondani; [2020]
    Nyckelord :Take-back Scheme Implementation; Dynamic Capabilities; Circular Business Models; Closed-loop Fashion; Retailers;

    Sammanfattning : Background As of today the textile and fashion industry mainly relies on a linear production model, also referred to as the take-make-waste system. This economy depends solely on the single use of raw materials leaving space for an open-ended production and no intention of salvaging or recovering resources. LÄS MER

  3. 3. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  4. 4. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  5. 5. How to Achieve Profitable Growht for SME:s : A Study of the Swedish Wood Industry

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Pontus Larsson; Fredrik Möller; [2020]
    Nyckelord :Tillväxt; SME; aktiviteter;

    Sammanfattning : Profit and growth are the pillars of all business enterprises. The Swedish wood industry has historically been characterized by pressured margins and marginal growth, and in particular SME's have had many challenges in regard to long-term success. LÄS MER