Sökning: "digitalt bildarbete"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden digitalt bildarbete.

  1. 1. Digitala verktyg och digital kompetens i bildämnet - en intervjustudie med bildlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Widén Wolinska; [2018]
    Nyckelord :bildämnet; digitalt bildarbete; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och synliggöra lärares användning av digitala verktyg inom bildämnet på högstadiet och gymnasiet, samt undersöka om bildlärares digitala kompetens kan påverka elevernas digitala kompetensutveckling. För att fullgöra syftet har följande forskningsfrågor formulerats: vilka digitala verktyg och program används i bildundervisning och på vilket sätt? Och hur ser bildlärare på sin digitala kompetens? Studiens teoretiska angreppsätt innefattar ett sociokulturellt perspektiv med fokus på artefakter. LÄS MER

  2. 2. Traditionellt eller digitalt? En studie om bildämnets innehåll vad gäller traditionell och digital karaktär.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Hallberg; [2017]
    Nyckelord :Traditionell teknik; digital teknik; bildämnet; högstadiet-gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad bildlärare anser om de digitala och traditionella teknikerna i sitt ämne. Vilken plats har dessa? Går det att kombinera de båda, och vad skulle nyttan vara med det? Vilka för- & nackdelar finns det med respektive arbetssätt? Har traditionella tekniker något värde för eleverna och finns det risker med att helt överge dessa? I min undersökning har jag använt mig av kvalitativ intervju i mina möten med sex bildlärare. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och betyg vid undervisning i digitala bildmedier.

    Magister-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anders Olsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker fältet bedömning i digitala medier. Syftet är att belysa processen och öka förståelsen vid digitala bildarbeten och bedömning av bildarbetet och den färdiga produkten ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER