Sökning: "aids teori"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden aids teori.

  1. 1. Kunskap och strategier skapar kontroll och trygghet: medicintekniska hjälpmedel i samband med fysisk aktivitet vid typ 1-diabetes – en litteraturstudie om vuxna patienters erfarenheter

    Magister-uppsats,

    Författare :Eva Vedenbrant; Anna Svensson; [2023-10-10]
    Nyckelord :typ 1-diabetes; erfarenheter; medicintekniska hjälpmedel; fysisk aktivitet; kunskap; trygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 1-diabetes är en komplex sjukdom där fysisk aktivitet minskar riskerna för framtida komplikationer och kan skapa förutsättningar för ett gott liv. Dock innebär fysisk aktivitet vid typ 1-diabetes en stor utmaning, vilket kan underlättas av och utföras säkrare med hjälp av medicintekniska hjälpmedel. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  5. 5. “Jag tycker att det är en konst att kunna samtala medbarn och göra dem delaktiga” : En kvalitativ intervjustudie om LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felicia Jussi; Ebba Stolpe; [2023]
    Nyckelord :LSS; child; self-determination; participation; case worker; investigation; disability; LSS; barn; självbestämmande; delaktighet; handläggare; utredning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut. Upplevelsernainnefattar det praktiska arbetet kring lagstiftning samt att ta hänsyn till barnets tankar ochåsikter. Uppsatsen bygger på intervjuer med sex LSS-handläggare. LÄS MER