Sökning: "discourse analysis children s books"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden discourse analysis children s books.

  1. 1. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; Children’s positioning; Discourse analysis; Climate; Barnlitteratur; Barns positionering; Diskursanalys; Klimatet ;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER

  2. 2. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  3. 3. Är ekologisk hållbarhet barnets ansvar? : En diskursanalys av ekologisk hållbarhet i barnböcker för förskoleåldern.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature; Discourse; Discourse analysis; Ecological sustainability; Preschool; Barnböcker; Diskurs; Diskursanalys; Ekologisk hållbarhet; Förskola;

    Sammanfattning : Ecological sustainability is a complex concept. What constitutes ecological sustainability as well as what it means to different people and organizations varies. This elusive understanding of the phenomenon was the motivation for this study. LÄS MER

  4. 4. Uttryck av samkönad kärlek mellan vuxna i bilderböcker : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Peppar Andersson; [2022]
    Nyckelord :children’s literature; early children’s literature; heteronormativity; lgbtq ; queer theory;

    Sammanfattning : This thesis investigates the way lgbtq-adults are represented within contemporary early children's literature and asks: is their love and their relationships visible? Are lgbtq-adults represented in the way other adults are, or differently? Through a discourse analysis of twelve contemporary Swedish children's picture books and reviews of them on online blogs, this thesis is able to conclude that, as a result of lgbtq-peoples political reality, lgbtq-adults are represented only within a family dicsourse and thereby secluded from the rest of society. The homonormative discourse that rules the way in which lgbtq-adults are represented in picture books has consequences for how pre-school teachers in Sweden perform part of their job; namely the task to transfer democratic values of human rights and equality into children's lives. LÄS MER

  5. 5. Bibliotekariestereotypen i en digital tid : En analys av bibliotekariediskurser i barnlitteratur utgiven mellan 2000–2020

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jennifer Listerfelt; [2021]
    Nyckelord :Librarian; Library; Librarian stereotypes; Librarian discourses; Children’s literature; Bibliotekarie; bibliotek; bibliotekariestereotyper; bibliotekariediskurser; barnlitteratur;

    Sammanfattning : This master thesis explores the librarian discourses in children’s literature published between the years of 2000-2020. The purpose of this essay is to explore however the technical development in the real-life libraries also can be found in the libraries described in children’s literature. LÄS MER