Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mobbning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om vad förskollärare har för uppfattningar om begreppet mobbning och hur de arbetar för att förebygga det

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Josefine Säll-Jonsson; Sofia Nordén; [2013]
    Nyckelord :exkludering; förskola; mobbning; utsatt; sociala problem;

    Sammanfattning : Syfte med denna undersökning var att ta reda på vad förskollärare hade för uppfattningar om begreppet mobbning i förskolan och hur de arbetar för att förebygga det. För att få svar på syfte och frågeställningar användes kvalitativa intervjuer där tankar och åsikter ligger i fokus. LÄS MER

  2. 2. Att se hinder eller möjligheter. : En fenomenologisk undersökning om de intervjuade pedagogernas upplevelser av att arbeta i en fristående förskola, med fokus på stora barngrupper.

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Frida Sjunning; Pernilla Hagman; [2011]
    Nyckelord :Fristående förskola; stora barngrupper; pedagogisk verksamhet; personalgrupp;

    Sammanfattning : Dagens förskolor bedrivs i både kommunal och privat regi, andelen fristående förskolor växer sig allt större på marknaden. Oavsett ägare har barngruppsantalet under senare år ökat och det har pågått debatter kring hur detta påverkar våra barn, både experter på området och föräldrar uttrycker en stor oro över detta. LÄS MER

  3. 3. Förskolepedagogens syn på barns lärande i naturen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Linda Sirén; Kerstin Ahl; [2010]
    Nyckelord :Förskola; lärande; natur och pedagoger;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att studera pedagogers syn på lärandet i naturen.Frågeformuleringarna som använts har syftat på pedagogernas intresse för naturen, pedagogernas engagemang samt medupptäckande tillsammans med barnen och barnens lärande i naturen. LÄS MER