Sökning: "elevaktivt arbetssätt"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden elevaktivt arbetssätt.
16. Projektarbete i skolan – ett elevaktivt sätt att lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Mitt syfte med det här examensarbetet har varit att undersöka projektbaserad undervisning ur ett elevperspektiv. Jag har gjort en kvalitativ undersökning där jag har intervjuat nio elever på en gymnasieskola om deras syn på arbetssättet som man använder där, nämligen projektbaserat och ämnesintegrerat. LÄS MER
17. Finns det tid för tiden? : En undersökning om att utveckla tidsmedvetandet i gymnasieskolans historieundervisning
M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : I en värld i snabb förändring, och med stora utmaningar inför framtiden, är det angeläget att synliggöra tiden och vad den innebär för oss människor. Undersökningen syftar till att besvara frågan på vilket sätt skolelevers uppfattning om tid idag kan utvecklas i den svenska skolan. LÄS MER
18. ”…Ja tänker hur ja lär mej” - en fenomenografisk analys av en grupp andraspråkselevers reflektioner kring fyra simuleringar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Bakgrund: Som lärare i svenska som andraspråk upplever vi att det finns en risk att andraspråkselever inte aktivt tränas i att reflektera. Förmågan att kunna reflektera över det man lär sig, och vidare att försöka förstå hur man lär sig, tror vi är en kunskap som andraspråkseleven inte har råd att klara sig utan. LÄS MER
19. Barn- och fritidsprogrammet i fokus : En studie om utbildningens framväxt i Norrköping
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Uppsatsen handlar om barn- och fritidsprogrammet och beskriver hur utbildningen vuxit fram i Norrköping. Det övergripande syftet är att synliggöra olika utvecklingstendenser i barn- och fritidsprogrammets historia samt beskriva hur utbildningen påverkats av olika samhällsfaktorer. LÄS MER
20. Barn- och fritidsprogrammet i fokus : En studie om utbildningens framväxt i Norrköping
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Uppsatsen handlar om barn- och fritidsprogrammet och beskriver hur utbildningen vuxit fram i Norrköping. Det övergripande syftet är att synliggöra olika utvecklingstendenser i utbildningens framväxt och att beskriva de ”kritiska perioder” som finns i utbildningens historia. LÄS MER