Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. En-till-en : Elevers relation till datorn som skolredskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Den här studien handlar om området IT och digitaliseringen av skolan samt kommuners och skolors införande av En-till-en, en satsning som innebär att alla elever har en egen personlig dator att arbeta med. Tidigare forskning visar främst på goda resultat och särskilt elever har överlag en positiv inställning till en egen skoldator. LÄS MER
7. Biologiundervisning på gymnasiet: en jämförelse mellan Sverige och Tyskland
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Examensarbetet handlar om en jämförelse av Sveriges och Tysklands skolsystem på gymnasienivå. Syftet är, att utifrån ett lärarperspektiv analysera hur de två olika skolsystemen påverkar undervisning i ämnet biologi. LÄS MER
8. 100-tals sidor som Är mer intressanta än det läraren talar om : Några elevers tankar om elevdatorer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers uppfattning av hur datorer används i undervisningen. Frågeställningen var att se om det finns fördelar, nackdelar och om det finns förändringsområden för att använda datorer i undervisningen Dataanvändandet ökar i dagens samhälle och i de flesta skolor får eleverna en egen elevdator att använda i undervisningen. LÄS MER
9. Elevdatorer: som att så på en oplöjd åker : En studie om hur en-till-enprojektet kan komma att förstärka skillnader i och mellan skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Med ambition att höja skolornas kvalitet har allt fler kommuner valt att ansluta sig till det så kallade en-till-enprojektet, vilket innebär att varje lärare och elev ska få tillgång till varsin dator. Denna studie bygger på teori om digitala klyftor och tidigare forskning om en-till-en som visar på en förstärkning av klyftor både mellan hög- och lågpresterande elever och mellan resursstarka och resurssvaga skolor. LÄS MER
10. Papper och penna eller tangentbord och skärm? Vilka verktyg erbjuder gymnasielärare i svenskundervisning?
Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur ett antal gymnasielärare som undervisar i svenska ser på datortillgång och datoranvändning, samt vilka krav de ställer på elevernas datoranvändning i kursen Svenska A. Undersökningen genomfördes via en webbenkät, vilken distribuerades under mars 2009. LÄS MER