Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Företagsetablering i produktion av insektsbaserat protein : en fallstudie på två företag i olika steg av etableringsfasen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Lindström; Amelie Ramsten; [2022]
    Nyckelord :företagsetablering; insekter; legitimitet; inträdesbarriärer; konkurrens; resurser;

    Sammanfattning : År 2020 godkändes utvalda insekter som livsmedel av EU-kommissionen i ett tillägg till EU-förordningen Novel Food No. 2015/2283. Att äta insekter eller använda dem i djurfoder är både bra ur näringssynpunkt och för miljön men det finns idag endast ett fåtal aktörer på marknaden i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrika affärer på nya marknader : En studie av Vero Modas framgångsrika etablering på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Wei Jiang; [2011]
    Nyckelord :Kultur; utländska företag; Hofstede´s kulturdimensioner; lyckad etablering; strategier; konkurrens; Sverige; Danmark;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Globalisering har medfört att fler utländska företag intresserat sig av utlandsetableringar. Europeiska Unionen har lett till att fler utländska företag väljer att etablera sig i medlemsländer och därmed även i Sverige. Detta har medfört att konkurrensen på den svenska marknaden ökat. LÄS MER

  3. 3. ”Naleva”, Rysslands svarta ekonomi : - En studie om hur svenska företag ska undvika

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Anna Karin Skogström; Alexander Hansson Hofmann; [2008]
    Nyckelord :ryssland; korruptionen;

    Sammanfattning : Ryssland har efter krisen 1998 vänt nederlag till framgång vilket resulterat i bland annat en tillväxt på mellan 5-10 % per år det senaste tio åren. Ryssland har idag betalat av hela sin stadsskuld och har ett stort överskott i handelsbalansen. LÄS MER

  4. 4. Lika barn leka bäst? : En jämförelse av Cubus, KappAhl och Lindex etablerings- och positioneringsstrategier

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Jonsson; Sofia Karnberger; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det händer mycket inom modebranschen just nu. Konkurrensen är hård och för att överleva är det viktigt som modeföretag att nischa sig på marknaden.Det är viktigt att företagen lyssnar på sina kunder så att de förstår vilka behov konsumenten har och vad de egentligen efterfrågar. LÄS MER