Sökning: "etik diskussion c-"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden etik diskussion c-.

  1. 1. Exkluderande processer- i gränslandet mellan system och livsvärld : En specialpedagogisk studie utifrån ett fall av dilemma

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Edsmalm; [2013]
    Nyckelord :förnuft vetande-normer värderingar-diskursernas kamp-pedagoger som subekt-barn som ideal konstruktion-exkludering-skolans praktik och organisation;

    Sammanfattning : Den här c- uppsatsen i specialpedagogik fokuserar på barn som använder ett utagerande beteende i skolan och vad ett sådant beteende kan leda till i form av olika åtgärder. I ett nyligen framlagt slutbetänkande från DEJA, delegationen för jämställdhet (SOU 2010:99), ställs frågan om barns stora representation i specialpedagogiska åtgärder sker på andra premisser än inlärningsmässiga svårigheter. LÄS MER

  2. 2. Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten

    C-uppsats,

    Författare :Alexandra Kreus; Pernilla Mårtensson; Lina Ström; [2009]
    Nyckelord :Supernanny; time-out; F;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva,analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådantsom barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik.Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kananses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuellavetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Läroboken, styrdokumenten och orientalismen. Hur läromedel i Religionskunskap A presenterar världsreligionerna och vad det kan betyda för elevens identitetsskapande

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Karlsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att uppmärksamma orientalism och eurocentrism i det språk som gymnasieläroböcker i Religionskunskap A använder samt att koppla detta till styrdokument relevanta för sagda kurs. Rent konkret syftar studien till att synliggöra mönster i lärobokstextens språkanvändning som kan kopplas till de valda teorierna. LÄS MER

  4. 4. Ansvar hos förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mia Jetsén; [2006]
    Nyckelord :ansvar;

    Sammanfattning : SammanfattningArbetets art: C-uppsats i Barndoms- och ungdomsvetenskap.Sidantal: 47Titel: Ansvar hos förskolebarn. En undersökning om förskolepedagogersuppfattningar om barns ansvar. Författare: Mia Jetsén. LÄS MER

  5. 5. Har alla samma chans? En diskussion kring etiskt ansvarstagande vid grovgallring

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor

    Författare :Linda Johansson; My William-Jörgensen; [2005]
    Nyckelord :Etik; Rekrytering; Arbetsförmedling; Grovgallring;

    Sammanfattning : Avsikten med uppsatsen har varit att föra en diskussion kring etik i grovgallringen och främst fokusera på hur arbetet går till idag och om det skulle kunna förändras inom de ramar som existerar. För att avgränsa studien har vi valt att begränsa oss till den offentliga sektorn och intervjua rekryterare och en arbetsförmedlare inom denna sektor. LÄS MER