Sökning: "förebygga kränkande behandling"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden förebygga kränkande behandling.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. Cyberbullying i fritidshem
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie handlar om fenomenet cyberbullying och vilka potentiella arbetssätt som finns för att motverka dess uppkomst i fritidshemmet. Anledning till att denna studie genomfördes grundar sig i personliga erfarenheter med cyberbullying. LÄS MER
3. ”En jättelucka!” : En intervjustudie om skolans responser på våld i ungas parrelationer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : I Sverige har mäns våld mot kvinnor sedan länge definierats och etablerats som ett allvarligt samhällsproblem och forskningsfält. Kunskapen om våld i ungas parrelationer har däremot inte uppmärksammats i samma utsträckning. LÄS MER
4. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER
5. Värdegrundsarbete i fritidshem : En kvalitativ studie om det förebyggande arbetet mot mobbning i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om fritidspersonalens definition avmobbning samt hur de arbetar för att förebygga mobbning. Studien baseras på åttasemistrukturerade intervjuer som genomförs individuellt. Alla respondenter harfritidshem som arbetsplats och representerar olika fritidshem. LÄS MER