Sökning: "gymnasiet historieböcker"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden gymnasiet historieböcker.
1. Mellanöstern i svenska historieböcker för gymnasiet : En jämförande studie av orientalism i historieläroböcker under tiden 1980-2012
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Med utgångspunkt i orientalism har denna studie granskat framställningen om Mellanöstern i historieläroböcker för gymnasieskolan för att undersöka förekomsten av orientalism inom lärobokstexterna. Med hjälp av en diskursanalys utifrån Laclau och Mouffes diskursteori, har läroböcker för gymnasieskolan undersökts från tre olika tidsperioder; 1980-tal, 1990-tal och 2010- tal. LÄS MER
2. Kvinnan som hustru, älskarinna och nobelpristagare : En läroboksanalys om hur kvinnor har skildrats i historieböcker för gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har fyra stycken gymnasieböcker som används inom historieundervisning studerats ur ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur fyra stycken läroböcker som används inom historieundervisningen på gymnasiet gestaltar kvinnor. LÄS MER
3. Konstruktionen av Amerika : Om objektsbildning och hur objektet Amerika skapas i två historieböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this essay has been to show how the object America is constructed in two of the most used history books in Swedish high school. The theoretical framework used in this paper is based on the post-structural discourse analysis as presented by Michel Foucault. LÄS MER
4. En analys av svenska och amerikanska historieböcker för gymnasiet
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Vad händer i skolans historieböcker? En undersökning om innehåll och språkliga strukturer i lärobokstexter i historia.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Sammandrag Syftet med min studie är att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg på fyra texter i två läroböcker. Genom utprovningen av modellen, som är baserad på den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrån ett andraspråksperspektiv språkliga strukturer i två svenska läroböcker i historia, för att få en bild av vilka språkliga utmaningar elever möter när de läser och lär sig historia. LÄS MER