Sökning: "Gymnasiet och Idéanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gymnasiet och Idéanalys.

  1. 1. Framställningar av sexualitet i samhällsläroböcker : En innehållslig idéanalys av fem läroböcker ämnade för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Konnebäck; [2022]
    Nyckelord :Sexualitet; heteronormativ; genussystem; maktrelationer; jämställdhet; sexuell läggning; kön-sidentitet; hedersvåld; pornografi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur sexuella läggningar och könsidentiteter, både inom och utanför de heteronormativa spektra, representeras i läroböcker. För att kunna besvara detta har en undersökning av hur sexualitet presenteras i fem samhällskunskapsläroböcker på gymnasiet genomförts. LÄS MER

  2. 2. Med all rätt, Oden? : En analys av två fornskandinaviska myters potential i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2021]
    Nyckelord :Snorris Edda; fornskandinavisk mytologi; nordisk mytologi; etik; moral; etikdidaktik; religionsdidaktik; gymnasiet; idéanalys; idealtypsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka två fornskandinaviska myters potential som material i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet sett till ämnets syfte att bredda elevens kunskap om och förståelse inför olika etiska förhållningssätt. För att ta reda på detta gjordes en idéanalys av etiken i de valda myterna utifrån olika etiska teorier. LÄS MER

  3. 3. Vad är meningen? En studie om hur sponsrade läromedel erbjuder och påbjuder mening.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Albibsson; [2015-12-08]
    Nyckelord :Erbjuden; Påbjuden; Idéanalys; Sponsring; Läromedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom en översikt av forskning i Sverige som behandlar sponsrade läromedel kan man konstatera att detta är relativt outforskat. Den forskning som existerar behandlar till mestadels producenters, av sponsrade läromedel, partiska beskrivning av fakta för att tjäna deras egna syfte. LÄS MER

  4. 4. Likvärdighet, i vilket syfte för vem och när? : En idéanalys av likvärdigheten i utbildningssystemet från grundskola till gymnasiet utifrån frihetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; [2015]
    Nyckelord :Equality; GY11; Lgr11; Freedom; Autonomy; Upper level school; Second upper level school; Education system; Critical theory; Possibilities; Oppurtunities; Critical thinking; Likvärdighet; GY11; Lgr11; Frihet; Autonomi; Gymnasieskola; Grundskola; Utbildningssystemet; Rollfördelningspolitik; Idéanalys; Möjligheter; Förutsättningar; Kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : In which purpose, for who and when does equality get fullfilled in the education system? This studie takes aim on the upper level and second upper level school system to study what the curriculum says on the one hand and what the system brings out on the other. With critical theory as method, with Herbert Tingsten as founder, this studie analyzes the logic of the education system to set out if the pupils choice of education, after the upper level lower secondary school, in second upper level is legit with democratic principles such as freedom (of choice). LÄS MER

  5. 5. Kvinnan som hustru, älskarinna och nobelpristagare : En läroboksanalys om hur kvinnor har skildrats i historieböcker för gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Palmkron; [2013]
    Nyckelord :Nyckelord: Historia; Genus; Läroböcker; Gymnasiet och Idéanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra stycken gymnasieböcker som används inom historieundervisning studerats ur ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur fyra stycken läroböcker som används inom historieundervisningen på gymnasiet gestaltar kvinnor. LÄS MER