Sökning: "högskolan kristianstad sektionen för lärarutbildningen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden högskolan kristianstad sektionen för lärarutbildningen.

  1. 1. Teknik, ett viktigt skolämne? : Lärares respektive lärarutbildares resonemang kring teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sara Olsson; Mia Sonesson; [2016]
    Nyckelord :Dewey; lärare i teknik; lärarutbildare; teknikdidaktik; teknik i läroplaner; teknisk kunskap; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av vad tidigare forskning visar om hur teknikundervisningen framträder i grundskolan har vi genomfört två undersökningar där syftet har varit att undersöka hur några lärare i grundskolans årskurs 1-3 resonerar kring teknikämnet samt angående sin teknikundervisning. Dessutom har syftet med andra undersökningen varit att undersöka hur några lärarutbildare resonerat kring teknikundervisningen på lärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. Ett studentkritiskt öga. : Förskollärarstudenter konstruerar kriterier för handledningssamtalets innehåll, form och funktion.

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ann Steen; [2014]
    Nyckelord :Teori; praktik; akademisk yrkesutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarutbildares uppdrag; handledningssamtal; diskursanalys; fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur begreppet handledning med fokus mot handledningssamtalens innehåll, form och funktion uttalas, konstrueras och legitimeras av förskollärarstudenter. Som metod har nio förskollärarstudenter i sin sista utbildningstermin intervjuats genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  3. 3. Portfolio i förskolan - med perspektiv på specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marie Widerberg; [2010]
    Nyckelord :dokumentation; förskolan; lärande; portfolio; reflektion; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Abstract Marie Widerberg (2010). Portfolio i förskolan med perspektiv på specialpedagogik. (Portfolio in primary school with perspective on special education.) Sektionen för lärarutbildningen, specialpedagog utbildningen 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Tematiskt arbetsätt i förskolan och skolan : en studie om hur pedagoger anser sig använda ett tematiskt arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Arnström; Samra Osmanbasic; [2010]
    Nyckelord :tematiskt arbetssätt; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : En central tanke i ett tematiskt arbetssätt är att alla ämnen integreras till en helhet, där barnen tillåts att inhämta kunskap med alla sina sinnen. I inriktningen Språk- och skapande på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad används ett tematiskt arbetssätt för att inspirera studenterna till att efter studietiden arbeta på detta sätt i sin yrkesverksamhet. LÄS MER